Volvo Cars firar 90 år på Techno Classica
Volvo Cars firar 90-årsjubileum på världens största mässa för klassiska bilar, Techno Classica i Essen, Tyskland, 5–9 april. Den 14 april 1927 körde den första Volvo-bilen ut genom grindarna till fabriken i Göteborg.
Den nya bilen ersätter Volvos mycket framgångsrika originalmodell av XC60, som under de nio åren efter lanseringen blev den bäst säljande mellanstora SUV:en i Europa med närmare en miljon enheter sålda globalt. XC60 står i dag för runt 30 procent av Volvos totala försäljning globalt.
– Vi har en lång tradition av att designa eleganta och dynamiska SUV:ar som erbjuder det senaste i teknikväg. Nya XC60 är inget undantag. Det är den perfekta bilen för en aktiv livsstil och den utgör nästa steg i vår omvandlingsplan, säger Håkan Samuelsson, koncernchef och verkställande direktör för Volvo Car Group.
De sex klassiska Volvo-modeller som ställs ut på Techno Classica-mässan är:
1934 PV654
Volvos PV600-serie kom 1929, endast två år efter att det lilla svenska bilföretaget hade startat sin verksamhet. Den hade en karakteristisk, amerikanskinspirerad design och en kraftfull 3-liters rak sexcylindrig motor. Bilen tillverkades även i en sjusitsig version avsedd att användas främst som taxibil.
Ungefär 4 400 bilar av Volvos PV600-serie tillverkades under de åtta år som modellen såldes.
1957 PV444
PV444 kallades "den lilla Volvon" när den premiärvisades i Stockholm 1944. Men på grund av materialbristen i spåren efter andra världskriget kunde tillverkningen av bilmodellen inte starta förrän 1947. För första gången kunde Volvo erbjuda en modell som människor med en vanlig inkomst kunde köpa, och efterfrågan var mycket större än tillgången.
PV444 var den första modellen från Volvo som gick på export till USA. Den första bilen anlände till hamnen i Long Beach, Kalifornien, 1955 och bara två år senare var Volvo solskensstatens näst största importmärke.
1800 S
Volvo P1800 är förmodligen den mest ikoniska Volvo-modellen genom tiderna.
Den blev känd världen över som "Helgonets bil" i tv-serien från 1960-talet med samma namn, och med Roger Moore i rollen som Simon Templar.
P1800 tillverkades mellan åren 1961 och 1973 och är i dag en mycket eftertraktad klassiker bland samlare.
1968 145 herrgårdsvagn
I slutet av november 1967 presenterade Volvo den tredje varianten av vad som nu höll på att utvecklas till en komplett familjebil känd som 140-serien: Volvo 145.
Volvo 145 var en femdörrars herrgårdsvagn med ett bakparti som hade en i det närmaste lodrät baklucka. Alla var överens om att detta var en säker, bekväm och extremt praktisk och rymlig bil. Lastvolymen var mer än två kubikmeter och golvet i bagageutrymmet var helt platt.
Volvo 145 blev snabbt en extremt populär herrgårdsvagn och kom att spela en allt viktigare roll inom 140-serien.
262 C
Volvo 262C presenterades vid motormässan i Genève i mars 1977, som en del av Volvos 50-årsjubileum. Den var resultatet av ett samarbete mellan Volvo och Bertone, designad i Sverige men monterad i Turin i Italien.
Denna fyrsitsiga sedan med den radikala taklinjen som blev 262C:s kännetecken var baserad på 262 sedan, med två dörrar och en sexcylindrig motor. Specialpräglingar gjordes av Bertone och det italienska företaget stod även för den skräddarsydda interiören i plisserat läder, almfaner och mattor med djup lugg.
262C drevs av en B27F V6:a från PRV (Peugeot-Renault-Volvo) med överliggande kamaxel och bränsleinsprutning samt en effekt på 140 hk. Totalt 6 622 bilar byggdes mellan 1977 och 1981.
850 R
850 R är prestandaversionen av storsäljaren Volvo 850. Den lanserades 1996 och var efterträdaren till 850 T5-R.
Den tvärmonterade 2,3-liters 5-cylindriga radmotorn utvecklade 250 hk, vilket gjorde att bilen accelererade från 0 till 100 km/h på 7,5 sekunder. Den intensiva röda färgen var unik för 850 R, men det gick även att få bilen i fem andra färger, beroende på marknad.
850 R tillverkades både som en sedan och som en herrgårdsvagn och är nu mycket eftertraktad som en "ung" klassiker.