Verkstadsjuridik: Vad gör vi med reservdelarna då kunden avbokar jobbet?
Tre dagar före bokad tid hör kunden av sig och vill avboka den bokade tiden och meddelar att de skall återkomma om ny tid.
Tiden går och till slut ringer vi upp kunden och undrar hur vi skall göra med jobbet. Kund meddelar då att de beställt delarna på egen hand till ett bättre pris och ska göra bytet själv. Verkstaden som vi beställt delarna av vill nu inte köpa tillbaka dessa.
Hur kan vi gå tillväga, kan vi fakturera kunden hela beloppet för delarna och skicka dem till denne?
Vilken paragraf kan vi stödja oss emot i detta fall?
Svar:
Om kunden är näringsidkare kan ni alltid fakturera denne hela beloppet vid en avbeställning. Är kunden däremot konsument har denne en laglig rätt att avbeställa ett uppdrag.
Om ni inte kan returnera delarna uppstår en kostnad för er. Ett avslag gällande retur från verkstaden där ni inhandlat delarna kan vara bra att ha som underlag/bevis för er. Om det dessutom är delar som ni riskerar att lagerhålla under en längre tid kan ni kräva konsumenten på hela beloppet mot att denne erhåller delarna. Hade ni istället fått ett avdrag vid en möjlig reservdelsretur hade ni kunnat krävt konsumenten på en kostnad motsvarande avdraget.
Som stöd för konsumentens avbeställning av reparationsuppdraget använder ni er av ”Verkstadens reparationsvillkor punkt 9. Avbeställning”. Denna punkt hänvisar till avbeställningsreglerna i 42 § Konsumenttjänstlagen. Paragrafen anger att det är ni som verkstad som ska bevisa att en avbeställning skett och att en kostnad uppstått om konsumenten ifrågasätter detta. Då kan ett avslag vad gäller retur hos er reservdelsleverantör ge er stöd för att kräva kunden på hela beloppet.
Vänlig hälsning
Ulf Stefansson Jurist
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
113 29 Stockholm
Direkt: 08-519 475 15
www.sfvf.eu