23948sdkhjf

Uno på BilMecano blir branschens röst i EU

Uno Christoffersson på BilMecano i värmländska Kil blir bilverkstädernas röst i Bryssel.

Uno och hans BilMecano kommer att användas som exempel för att belysa konsekvenserna för små bilverkstäder på landsbygden om EU-parlamentarikerna fattar ogenomtänkta beslut i lag- och regelfrågorna kring autonoma och uppkopplade fordon.

Aktiviteten är en del av informations- och opinionskampanjen Verkstadsvalet, som drivs av Sveriges Bildelgrossisters Förening (SBF) i samarbete med Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

– Det var inget snack om saken när jag fick förfrågan om att medverka som talesperson i branschens lobbyarbete för våra framtida villkor. Personligen har jag varit engagerad i MRF:s Allbilverkstadssektion och under senare år i SFVF:s arbete. Som egen företagare i motorbranschen är det svårt att påverka i så stora frågor som dessa, men tillsammans kan vi göra det – kom ihåg det, säger Uno Christoffersson.

Han berättar att det har varit ett TV-team på plats för att spela in en film om hur det är att driva en professionell bilverkstad på landsbygden. Vidare har han blivit budskapstränad inför sin medverkan i en politiker- och pressträff.

– Det känns spännande, men samtidigt vet jag att mycket ligger i potten för branschen. Det är viktigt att alla får vara med och konkurrera på lika villkor precis som EU vill och inte att vi går tillbaka till ett system där biltillverkarna har en monopolställning, säger Uno.

Uno Christofferssons BilMecano är en större allbilverkstad. Verksamheten är diversifierad och omfattar bilförsäljning, biluthyrning, vanlig serviceverkstad samt en skadeverkstad. Man är anslutna till Bosch Car Service. Upptagningsområdet är mellan Glafsfjorden och Fryksdalen, det vill säga värmländsk och svensk lands- och glesbygd.

Han säger att i ett bilberoende land som Sverige är bilverkstaden en livsviktig samhällsservice inte minst på landsbygden. Något som BilMecano ska exemplifiera i lobbyarbetet mot riksdagen och EU-parlamentet.

– Små verkstäder, som allbilverkstäder, är mycket viktiga för landsbygden. Men vi kan ju inte åka 20-30 mil för att laga en bil eller byta en vindruta, säger Uno och fortsätter:

– Politikerna måste ju veta att det är väldigt viktigt att vi får fram informationen i elektroniken och med elbilarna som är på gång. Annars har vi på landsbygden inte ens chans att kunna hänga med.

– Får vi inte det tekniska i rätt tid så drabbar det kunden. Vi kan inte ta hand om bilen om vi inte får datan i rätt tid. Det är ju EU som styr det!

Uno berättar att på lite drygt tio år har antalet bilverkstäder i Värmland minskat med en tredjedel. 2005 var det 173 företag som bedrev professionell bilverkstadsverksamhet med en omsättning över en miljon kronor enbart i Värmlands län. 2016 var det 127. Utvecklingen för riket är 5200 (2005) och 3600 (2016).

Felaktiga EU-beslut kring teknisk information och rättigheten till det digitala innehållet i autonoma och uppkopplade fordon innebär förmodligen att små verkstäder framför allt på landsbygden slås ut när de inte kan utföra en fackmässig reparation på grund av de diskrimineras från tillgång till teknisk information och fordonsgenererad data.

– Får vi inte det tekniska i rätt tid så drabbar det kunden. Vi kan inte ta hand om bilen om vi inte får datan i rätt tid. Det är ju EU som styr det, avslutar Uno Christoffersson, verkstadsägare.

 

Bild: Uno Christoffersson på BilMecano i Kil blir verkstädernas röst i det politiska samtalet kring alla bilverkstäders rättigheter.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063