23948sdkhjf

Verkstäderna måste rusta sig för framtiden och den nya tekniken!

Ny teknik och bättre kvalitet kommer fortsatt att påverka den europeiska servicemarknaden.

e– Det är något som verkstadsägare bör beakta och därmed tänka på när de investerar, menar MRF:s Joachim Due-Boje efter att ha deltagit bilhandels- och verkstadsorganisationen  CECRA:s vårmöte i Bryssel 25 april.

Enligt den europeiska samarbetsorganisationen CECRA:s framtidsscenario kommer 380 miljoner arbetsordrar 2016 att vara nere i 200 miljoner 2028.

– Några anledningar som påverkar antalet arbetsorder är den allt bättre kvaliteten på bilar, längre serviceintervaller, elbilar och utbyggnad av kollektivtrafiken och med en förändrad mobilitet.

– Detta kommer även att påverka teknikerbehovet på sikt, därför är det extra viktigt att teknisk åtkomst ska gälla för alla. Enligt CECRA kommer det minskande antalet arbetsorder att drabba oberoende verkstäder långt innan det drabbar de som är märkesauktoriserade, berättar Jocke Due-Boje.

Han är dock noga med att betona att volymutvecklingen och scenariot baserar sig på ett antagande om en växande elfordonsflotta som bygger på en stark utveckling av elbilstekniken.

– Främst måste batterierna bli billigare, annars kommer förändringarna inte att ske så fort, påpekar Jocke.

Han berättar vidare att stora delar av mötet kretsade kring uppkopplade och autonoma fordon samt tillgång och åtkomst till det digitala innehållet, ett område där MRF deltar i lobbyarbetet.

– Utvecklingen inom detta område går fort och kommer förmodligen att stöpa om servicemarknaden rejält sett till kompetens, personal och teknik, enligt Jocke på MRF.

Om man väljer att gå in på detaljer, så är OTP Open Telematics Platform en intressant öppning för att kunna komma in i en bils digitala värld.

OTP är en konkurrensneutral uppkopplad IT-plattform som enligt den europeiska telestyrelsen, ITS, ska knyta samman information från mobiltelefon, bilens olika säkerhetssystem och bränslesystem, körinformation, det vill säga mycket av det som dagens OBD-kontakt ger en verkstad åtkomst till.

– Tack vare data från OTP kan medelfarten ökas, detta är något som förenar viktiga EU-begrepp som trafiksäkerhet och miljö, berättar MRFs Joachim Due-Boje.

– Extra viktigt är att plattformen bygger på en serveråtkomst som är öppen för alla, konkurrensneutral, fortsätter han.

Enligt CECRA ligger ett skarpt förslag framme, men alltjämt inväntas ett lagstiftande EU-beslut.

– En mycket bra lösning som dessutom är i rätt riktning för alla verkstäder, menar Jocke Due-Boje.

I rätt riktning går det även med SERMI-ackrediteringen av verkstäder och mekaniker för behörighet att tillgå bilens väsentligaste tekniska information som den för stöldskydd och trafiksäkerhetssystem.

 I Sverige kommer troligen Swedac att bli ett så kallat NAB, i skrivande stund är det inte klart ännu. Om det blir Swedac så kommer de att ansvara för hantering av ansökningar om ackreditering av nationella administratörer (så kallad CAB som är ackrediterad enligt ISO17020 Typ A) av personliga nycklar, elektroniskt ID. Det är en USB-nyckel som med stöd av programvaran ODIS berättigar till åtkomst till bilens mest väsentliga information rörande trafiksäkerhet och stöldskydd. Exempelvis nyckelkoder, immobilizers som låser automatlådor med flera.

Ansökan om SERMI är en form av kombination mellan företaget, verkstaden, och tekniker. Verkstaden ska vara godkänd och teknikern behörig efter en vandelsprövning. Det är noga med att understryka att den elektroniska ID är personligt, men går inte att ta med om man byter arbetsplats, företag.

I dagsläget finns inga svenska CAB:s, men för den som är intresserad och uppfyller ackrediteringskraven är det kopplat till en kostnad på 50 000 euro för ackreditering som administratör. Tyvärr har det enligt Jocke förekommit felaktig information i Sverige om vem eller vilka som kan tänkas uppfylla kraven för att bli CAB, exempel på de som borde kunna bli ett CAB-organ är företag som KBV, Dekra, MSX med flera.

– En stor förtjänst med SERMI är att allbilverkstäder ges tillgänglighet till teknisk information via en kanal som är billigare än generalagenternas jämförelsevis dyra kanaler, summerar MRF:s Joachim Due-Boje.

Kostnaden för ackreditering av en CAB i Sermi-frågan är felaktig, vid granskning har vi fått in nya siffror på att en ansökning kostar mellan 20 000 – 40 000 SEK och inte ”kostnad på 50 000 euro för ackreditering", säger Due-Boje.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079