Kvalitet och kompetens viktiga verkstadsfrågor
Ifjol valdes Mattias Gustafsson, VW-återförsäljaren Söderbergs i Nyköping, till ny ordförande för MRF:s verkstadssektion. Han efterträdde då Thomas Johansson, tidigare Bilia som då avböjt omval.
Mattias Gustafsson berättar att han kan se tillbaka på ett intressant första år sektionsordförande inom MRF. Det är ett verksamhetsår med många viktiga frågor på agendan för verkstadsstyrelsen och därmed motorbranschens servicemarknad.
– Prio ett är Gbv och vilka kvalitetsnivåer som vi ska stå för inom MRF och bland våra medlemmar. Vi är ju många medlemsföretag, och jag personligen företräder ett märkesauktoriserat företag, som har förmåga och resurser, men det finns också små icke auktoriserade företag som inte har samma förmåga, inleder Mattias Gustafsson.
– Men det går inte att tumma på utbildning, det räcker inte bara med någon kontroll då och då på utfört arbete. Utan man måste utbilda sig för att kunna säkerställa kontrollen, att man har gjort jobbet rätt samt kunna förklara hur man utfört det – vet vad man har gjort, fortsätter han.
– Prio två är lönsamhet för branschen, där ett väsentligt område är dåliga avtal med försäkringsbolag, leasingbolag och andra aktörer som gärna vill hålla i taktpinnen för att kunna bestämma priser. Detta sker samtidigt som verkstädernas omkostnader ökar, säg att ljuset eldas i båda ändarna.
– En tredje prioriterad punkt är uppkopplade fordon, och framför allt sitter den samman med frågorna om utbildning och kompetens. Det är svårt att leva på gamla meriter, konstaterar Mattias Gustafsson, ordförande för MRFs verkstadssektion.
Fakta MRF:s Verkstadssektion:
Antal medlemmar: 1150
Ansvarig MRF:s kansli: Joachim Due-Boje Huvudfrågor:
- Personalrekrytering i branschen
- EU:s konkurrensregler
- Riktlinjer för skadeverkstad
- Godkänd bilverkstad
- Tech Academy
- Certifikat AC
- Garantihantering allbil och auktoriserad verkstad
- Frågor i Allmänna reklamationsnämnden
- Verkstadsfrågor
- Kundvårdsutbildning
Bild: Göran Björklund