Fyrhjulsdrivna bilar ger fler personskadeolyckor
– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.
30 procent av alla nya bilar som säljs i Sverige är utrustade med fyrhjulsdrift. Tidigare forskning på Folksam visade att fyrhjulsdrivna bilar hade samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar, oavsett väglag. Men Folksams nya studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.
Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.
Folksam framkomlighetstester från vintern 2016 visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot tvåhjulsdrift på blank is. Framkomligheten är upp till tre gånger bättre beroende på vinterdäckens kvalitet. Den nya studien visar dock att den fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.
– Vi engagerar oss för att minska våra kunders skaderisker och har du inte särskilda framkomlighetsbehov bör du inte köpa en fyrhjulsdriven bil, säger Matteo Rizzi.
Folksam har analyserat cirka 35 000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003. Samma modeller med och utan fyrhjulsdrift har jämförts. Samtliga bilar hade antisladd som standard eller tillval. Några exempel på de vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet:
- Audi A4 01-, A6 98-
- Skoda Octavia 05-
- Subaru Legacy/Outback 09-
- Volvo XC60 08-, XC90 02-, V70/XC70/S80 00-
- VW Passat 97-
- Nissan Qashqai 07-
Studien presenteras i sin helhet på den internationella bilsäkerhetskonferensen ESV, Enhanced Safety of Vehicles, i Detroit i början av juni.