Snart ska EU rösta om branschens framtid
9 juni har EU-parlamentet votering kring lämpligaste tekniska lösningen som möjliggör tillgång till fordons digitala innehåll. EU-beslutet kan bli avgörande för hela motorbranschens servicemarknad, dess framtida struktur och konkurrensbild.
SBF agerar i samarbete med SFVF för alla verkstäders rättigheter och bilägarnas valfrihet.
Med bara veckor och dagar kvar pågår ett intensivt lobby- och positioneringsarbete nere i Bryssel vars vågor även spiller över på Sverige. Vid omröstningen 9 juni kommer förmodligen två alternativ att ligga framme för EU-parlamentet att ta ställning till.
Å ena sidan är det motorbranschen bestående av bil- och karosseriverkstäder, verkstadsutrustare, IT-/mjukvaruleverantörer och bildelsgrossister, tillsammans med leasing- och försäkringsbolag samt bilistorganisationer (konsument) som är för en öppen och konkurrensneutral teknikplattform, förkortat OTP. Det är en lösning som enligt dem är förenlig med EU:s förordning 461/2010 om fri konkurrens mellan verkstäder och konsumentens valfrihet. Å andra sidan är det fordonstillverkarna som med envishet driver en så kallad Extended Vehicle-lösning (fordonet som hårdvara och dess digitala mjukvara inklusive molnet) som ger dem exklusiv rätt till bilens hela digitala innehåll i realtid.
Således är det stora krafter i rörelse som förmodligen sysselsätter 100-tals lobbyister och andra rådgivare för att påverka beslutet i ”rätt riktning” beroende på kommersiell tillhörighet.
– Vill det sig illa kommer utslagningen av bilverkstäder att påskyndas ytterligare. Framför allt är det små allbilverkstäder på landsbygden som hotas av ett ogenomtänkt EU-beslut som går i fordonstillverkarnas riktning, säger Christer Liljenberg, ordförande för SBF, Sveriges Bildelsgrossisters Förening, och vice ordförande för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA.
Christer Liljenberg berättar att EU-parlamentets beredande utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, redan har haft en intern omröstning i frågan. Med röstetalet 22 för och 4 emot ställde sig en bred majoritet av EU-parlamentariker bakom en öppen teknikplattform. I IMCO, som leds av brittiskan Vicky Ford, sitter tre svenska EU-parlamentariker, Anna Maria Corazza Bildt (M), Anna Hedh (S) och Jasenko Selimovic (L).
– IMCO har ställt sig på konsumenternas och småföretagens sida, men det betyder inte att EU-parlamentet per automatik kommer att fortsätta på denna linje vid omröstningen 9 juni. Därför krävs det fortsatta lobbyinsatser för att påverka beslutsfattarna i rätt riktning för verkstädernas och konsumenternas rättigheter, säger Liljenberg.
Centralt kraftsamlar den branschgemensamma lobbyorganisationen Alliance for the Freedom of Car Repair in Europe, AFCAR, i en slutkläm inför omröstningen i Strasbourg. De kommer bland annat att genomföra ett EU-seminarium kring en studie av de båda alternativa tekniklösningarna, OTP respektive Extended Vehicle, som utförts av universitetet i Köln. Vidare uppmanar de sina nationella organisationer, i Sverige SBF, SFVF, FVU, MRF och Motormännen, att agera i respektive land.
– Från SBF:s sida har vi i huvudsak agerat tillsammans med SFVF genom dels informationskampanjen Verkstadsvalet, dels lobbyarbete med politiker- och myndighetsdialog och andra PR-insatser, berättar Christer Liljenberg och konstaterar att insatserna har önskad effekt.
– Dock avgörs allt 9 juni när det är dags för knapptryckning i EU-parlamentet. Vi får hålla tummarna …