23948sdkhjf

Autobutler.se inrättar expertpanel för digitalisering

De flesta digitala butiker, e-handelsbutiker och portaler går med förlust under de första åren. Ändå lyckas vissa växa till stora, välmående företag som sedan säljs för miljonbelopp till utländska investerare. Det är vad som hände förra året med autobutler.se i en av de största affärerna inom den danska bilbranschen, när franska PSA investerade ett tresiffrigt miljonbelopp i verksamheten.  Med målet att dela erfarenheter och stödja branschens digitala utveckling har de drivande krafterna bakom autobutler.se nu etablerat en expertpanel. Panelen består uteslutande av mekaniker som alla har en god förståelse för hur en verkstad kan bli bättre på att utnyttja de nya digitala möjligheterna. 

-I över 4 år har jag arbetat för att bli bättre på digital marknadsföring. Jag upplever att branschen inte utnyttjar internet optimalt och är därför glad över att jag idag kan representera den digitala utvecklingen för bilverkstäder. Genom Autobutlers verkstadspanel vill jag även kunna vara en förebild och länk till andra kedjor och verkstäder, förklarar Joachim Björk, Bilproffsen, AD Bildelar. 

Christian Legêne, vd för autobutler.se påpekar att i en digital värld är bilägare endast ett klick bort från en massa erbjudanden om service, något som innebär att det aldrig har varit enklare att hitta en ny verkstad. I och med denna utveckling är det inte längre den bästa mekanikern som vinner kunden, utan det gör den verksamhet som är bäst på att hålla fast vid sina kunder över långa perioder.  Erfarenheter från den digitala världen kan utnyttjas Den största skillnaden mellan digitala och analoga kunder är de data du får från kunden. Medan en traditionell kund ofta har en direkt fördel här och nu, är digitala kunder sällan lönsamma vid sitt första besök. Det handlar i mycket högre grad om kundens livstidsvärde – där man räknar på värdet i ett långsiktigt perspektiv. 

-Som verkstadsägare tänker jag alltid på hur jag ska få nya kunder att komma till min verkstad. En ny kund stannar i genomsnitt med samma verkstad i 4-5 år och gör cirka 10 verkstadsbesök under denna period. Därför är det lönsamt att investera stora belopp i nya kunder, och marknadsföring online har visat sig vara det billigaste sättet att se tydliga resultat. Med rätt digitala verktyg blir det dessutom enklare att hålla kvar dem i många år, förklarar Johan Emesten, Vasa Bilservice Mekonomen.  I den hektiska vardagen glömmer många verkstäder att dra nytta av de digitala verktygen. Tanken med Autobutlers expertpanel är därför att göra det tydligare för verkstäderna hur de bättre kan tjäna pengar på digitalisering och att hjälpa till i dialogen med branschorganisationerna. 

-Vi kan till exempel se att de duktigaste danska verkstäderna alla samlar in uppgifter om sina bilägare, för att kontakta dem när det är dags att byta däck. Därmed omvandlas kunddata till värdefulla kunder som kommer tillbaka. Men även om verkstäderna har dessa uppgifter, så har vi ännu inte träffat på en verkstad där man också kommer ihåg att samla in alla tillstånd från kunderna. Det kanske låter som en småsak, men det kan innebära att kunddata i värsta fall är värdelösa ,eftersom man saknar tillstånd att kontakta kunderna via e-post, förklarar Christian Legêne. Om Autobutlers digitala verkstadspanel  Expertpanelen består av: 

  • Fathi Ben Zaied, Tule Bilverkstad i Stockholm, medlem av Mekonomen 
  • Ioan Baciu, BRAB Autoservice i Göteborg, medlem av Autoexperten 
  • Fabian Benaguti, Vanadis Gummi i Stockholm, medlem av Verkstadspartner 
  • Georgi Bikoev, Atair Motors i Huddinge, medlem av AD Bilverkstad 
  • Joachim Björk, Bilproffsen i Malmö, medlem av AD Bilverkstad 
  • Kent Johansson, JSK Autoservice i Stockholm, auktoriserad Peugeot verkstad 
  • Björn Lindstrand, Bil & Maskinexperten i Mölnlycke, medlem av AD Bilverkstad 
  • Medlemmarna är erfarna digitala mekaniker från landets stora kedjor som i sin verksamhet gått i bräschen för digitaliseringen av branschen. Förhoppningen är att de också ska påverka organisationen i sina respektive kedjor, så att hela branschen kan dra nytta av detta initiativ. 
  • Panelens medlemmar ska bistå med råd och driva på den digitala utvecklingen inom verkstadsbranschen samt fungera som mentorer för verkstäder som vill använda de nya digitala verktygen men är osäkra på hur man går tillväga. 
  • Panelen kommer att sammanträda två eller tre gånger per år. 
  • Expertpanelens medlemmar har tagit del av en utveckling som gett dem ett mer komplett digitalt system både vad gäller att ta emot kunder och kunduppföljning samt förfaranden i verkstaden. De är också aktiva på en mängd olika digitala medier, vilket gör dem till lämpliga kandidater för att ta ledningen i branschen. 

Bakgrund: I en digital värld känner man till värdet av en ny kund  Det är kostsamt att skaffa nya kunder till verkstaden. Med autobutler.se:s digitala verktyg kan man exakt beräkna priset för att få en ny kund. Portalen mäter dels värdet av en genomsnittlig kund och dels värdet av ett klick på autobutler.se och samlar allt i ett formulär som hjälper verkstaden att rikta sin marknadsföring.  Marknaden för däckbyte är ett exempel på ett område där verkstadsportalen har synliggjort det exakta värdet för verkstäderna med siffror som visar hur många år en kund stannar hos bilverkstaden och hur mycket pengar kunden sammanlagt gör av med hos denna verkstad. Autobutler.se erbjuder däckbyte för 199 kr eftersom vi vet att en stor andel av kunderna kommer att stanna kvar i flera år. Även om däckbyten innebär utgifter i form av lön så har kunden fortfarande hittat till verkstaden nästan gratis och kommer under årens lopp att lägga stora belopp på en mängd andra bilreparationer som genererar vinst till verkstaden.

Bild på Christian Legene, vd autobutler.se

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062