23948sdkhjf

Vem ska äga bilens och konsumentvarors digitala innehåll?

Vem ska äga, tillåtas att ha tillgång och hur, till den digitala information som uppkopplade konsumentvaror, som för vår del, personbilar, både genererar och kräver? Du själv eller Storebror?

Bakgrunden till vår frågeställning är att inom kort, dagar, kommer våra EU-parlamentariker i Strasbourg att votera kring en lagstiftning som kommer att bli prejudicerande i denna fråga. Vill det sig illa kommer fordonstillverkarna ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll – det innebär att Storebror både ser och kontrollerar dig.

Medan vill det sig väl kommer bilägaren, brukaren, ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll utan att fordonstillverkare eller annan kommersiell aktör ska ge sig själv både äganderätt och tolkningsföreträde.

Det är som att ge en tillverkare av nyckelfärdiga småhus suverän rätt till att via kontroll av kodlåset, elcentralen och andra tekniska serviceenheter i huset bestämma vilken hantverkare, matkassedistributör, bredbands- eller elleverantör som ska ges exklusiv rätt att leverera till dig.

Inte nog med att valfriheten och den fria konkurrensen skulle begränsas, dessutom tar sig småhustillverkaren, förmodligen, friheten att stoppa tiondet av det du betalar i egen ficka.

Dessutom har småhustillverkaren, Storebror, örnkoll på allt

Utifrån den liknelsen är det naturligt att bilägaren, brukaren, äger bilens digitala innehåll samt bestämmer vem som ska få tillgång till det. Men så rimligt är det inte i en värld som styrs av det monopolsbejakande europeiska fordonstillverkarkomplexet. Det är en värld där det alltjämt pågår en avregleringsprocess inom flera områden trots att EU:s Romfördrag om bland annat fri konkurrens och konsumentens valfrihet fyllt 60 år i år.

Det går inte att bortse från att det finns många fördelar med uppkopplade fordon och autonom bilkörning. Men det krävs tydliga och långsiktigt hållbara regelverk, lagar och förordningar för att reglera framtidens transportsystem.

För vår del handlar det om juridiska spelregler som ger ett fungerande dataskydd, tryggar bilägarnas valfrihet och säkerställer rättvis konkurrens mellan motorbranschens parter. Spelregler som inte efter några månader går att runda med hjälp av juridiska spetsfundigheter kombinerade med tekniskt övertag.

Enligt vår mening är den bästa lösningen är en konkurrensneutral telematikplattform öppen för behöriga reparatörer som genom den ges tillgång till bilens digitala innehåll som sin tur ägs av bilägaren, brukaren av fordonet. Det ger alla bilverkstäder - stora och små, på landsbygden eller mitt i stan - möjlighet att konkurrera, erbjuda sin tjänster till alla bilägare.

Det är ett förslag som bilägarna dessutom stöder enligt en större europeisk enkät genomförd av bilistorganisationen FIA (Motormännen).

Enligt den vill 95 procent av bilägarna ha en EU-lagstiftning som skyddar tillgången till den fordonsgenerade datan och inte mindre än 90 procent anser att det är bilägaren och ingen annan som ska äga den. 78 procent av bilägarna vill dessutom ha rätten att fritt kunna välja verkstad.

Det är siffror som talar sitt eget språk för valfrihet och fri konkurrens på lika villkor, helt enligt EU:s egna intentioner!

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening, branschförening för fristående reservdels- och billtillbehörsdistributörer, och vice ordförande för deras europeiska samarbetsorganisation, FIGIEFA.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079