23948sdkhjf

Oklara regler om köldmedium äventyrar branschen

 Liten tuva stjälpa stort lass. Ett regelverk som är för hantering av stora mängder styr bilverkstädernas reparationer av små mängder köldmedium. I sin tur är det på väg att “snedvrida” konkurrensen!

-Allt fler verkstäder har kontaktat SFVF om konsekvenserna av Incerts alla krav och att de som utbildar sig i Danmark inte godkänns i Sverige, berättar Bo Ericsson SFVF.

Det fick SFVF tillsammans med Martin Friman från Promeister Academy att uppsöka Naturvårdsverket.

-Tuffare särkrav från Naturvårdsverket får stora konsekvenser. Det är avsevärda kostnader som drabbar verkstäder för att utbilda sig i fyra dagar för att få ansöka om ett företagscertifikat efter godkänt prov. Företagen måste även ansöka om ett företagscertifikat som även det innebär kostnader och förlorad arbetstid. Vi får miljövänligare köldmedium och volymen har gått från 1 kg till 0,5 kg men kraven ökar och det är inte rimligt, anser Ericsson.

Allt fler certifierar sig inte utan köper propan och fyller i bilens ac istället. Det är inte lagligt att fylla i någonting annat än det som bilen är typad med. Inga myndigheter vill “ta I frågan” trots påstötningar till kommuner, polisanmälningar om försäljning av propan och kontakt med myndigheter.

-Tyvärr får det stora konsekvenser när bilen kommer in på en bilverkstad och systemet töms och bilens ac-system kan haverera  eftersom det inte är konstruerat för propan. Det leder till att bilägaren kan få kostnader på över 10000 kronor. Även oskyldiga bilägare kan drabbas då propanen kan föras över från bil till bil genom verkstadens service aggregat. Dessa flaskor med propan säljs till vem som helst på nätet, transporteras i vanliga transportbilar och förvaras sen i tobaksaffärer, ICA butikens varuutlämning o s v. Om dessa människor hade en aning om att dom förvarar explosiva gasflaskor i sina lagerhyllor så skulle dom nog inte tycka det kändes bra. Från myndighetshåll är man delvis medveten om alla problem men för lite görs för att rätta till problemen. För att hjälpa till och öka förståelsen för verkligheten så har vi från branschens sida har vi erbjudit bla Naturvårdsverket Praktisk verkstad som handlar om vår vardag med teknik och materialutvecklingen inklusive ett verkstadsbesök, berättar Bo Ericsson och Martin Friman från Pro Meister Academy.

-Nu påbörjas ett nytt arbete där Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och MSB kommer mötas. Även tillsynskraven från Naturvårdsverket kommer öka. Vi har många olösta frågor kvar och fler möten kommer ske där SFVF kommer vara myndigheterna behjälpliga, det är sånt här som en branschförening ska arbeta med, säger Bo Ericsson avslutningsvis.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079