23948sdkhjf

Så stöldsäkra är 2017 års bilmodeller

Försäkringsbranschen klassificerar nya bilmodeller på den svenska marknaden efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. I dagsläget säljs cirka 250 olika bilmodeller i Sverige och av dessa har 161 gått igenom branschens NVSA-kontroller.

- Resultaten visar att 21 procent av dem fått toppresultat medan ett antal andra inte alls klarar kraven, vilket är en försämring jämfört med tidigare år. Det beror framför allt på att de märken som inte ger försäkringsbranschen möjlighet att testa sina bilar nu räknas in i underlaget, men har givits lägsta möjliga gradering, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

NVSA (New Vehicle Security Assessment) är en brittisk norm som ställer upp specifika krav på personbilars konstruktion och utrustning. Den infördes i Sverige 2008, som första land utanför Storbritannien. Här är det de svenska bilförsäkringsbolagen som står bakom NVSA-normen.

När en ny bilmodell kommer ut på den svenska marknaden, stjärngraderas den gällande två olika kriterier: hur inbrottssäker bilen är respektive hur svår den är att stjäla. Klassificeringen görs i två steg. Först gör biltillverkaren en självdeklaration. Därefter görs en efterkontroll av försäkringsbranschen och bilmodellen graderas efter hur väl den fyller normens krav.

Nu har 161 bilmodeller på den svenska marknaden gått igenom NVSA-testerna. Vilka har bäst stöld- och inbrottsskydd? Och vilka klarar inte kraven?

- Volvo befäster sin tätposition tillsammans med Porsche. Audi och Lexus har däremot backat något från de tidigare årens toppresultat, men har rakt igenom godkända bilar. Bakom toppskiktet ligger Volkswagen och Seat på ungefär samma nivå, säger Anders Edvardsson:

- De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Fiat, Dacia, BMW, Mercedes och Mazda.

NVSA-klassificeringen är högintressant för bilköpare, som enkelt kan bedöma hur säkra olika modeller är mot stöld och inbrott. På www.nvsa.se kan man söka på alla testade bilmodeller för att kunna välja en passande modell.

Klassificeringen behövs också för att kunna sätta en rättvis premie på olika fordon. Den påverkar alltså konsumenternas försäkringskostnader. I förlängningen kan NVSA-normens krav också ge mer stöldsäkra bilar.

- Mot bakgrund av alla fördelar som NVSA för med sig, är det mycket beklagligt att exempelvis BMW, Mercedes och Mazda väljer att inte rapportera sina fordon för klassificering, säger Anders Edvardsson.

Försäkringsbranschen anser att det är viktigt att konsumenterna får möjlighet att väga in stöld- och inbrottsskydd vid val av bil.

- Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för klassificering finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken, säger Anders Edvardsson:

- De modeller som försäkringsbranschen inte fått möjlighet att NVSA-testa tilldelas lägsta graderingen, en stjärna, i sammanställningen och vi kan inte rekommendera att en konsument som värdesätter ett bra stöldskydd väljer någon av dessa bilmodeller.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063