Ett ePrix i Göteborg är bra för fordonsindustrin
I ett debattinlägg i Göteborgs-Posten vill FKG, Fordonskomponentgruppen, att Göteborgs kommun ansöker om att få arrangera ett stadslopp, Göteborgs ePrix, i Formel E.
– Idén om ett stadslopp är inte ny, men förutsättningarna är annorlunda, säger Göran Björklund som tillsammans med Fredrik Sidahl undertecknat inlägget.
Syftet med att får arrangera ett FIA Grand Prix i Göteborg skulle vara att förstärka Göteborgs position som norra Europas ”Motown” och det svenska fordonindustriella klustrets globala position inom framtidens långsiktigt hållbara mobilitet och transportsystem, menar leverantörsorganisationen FKG.
– Formel E, formel 1-bilar med elmotor, är efter rallycross den hetaste bilsportgrenen just nu. I Formel E förenas den allra senaste elbilstekniken med transmission och bruket av nya material, tre teknikområden där svensk fordons- och leverantörsindustri ligger långt framme inom, är innovationspådrivande, säger Göran Björklund, senior rådgivare till FKG inom Public Affairs och med en mångårig erfarenhet av internationell motorsport på elitnivå.
Göran Björklund säger att ett stadslopp i Formel E skulle sitta som hand i handske, vara strategiskt viktigt, med de mångmiljardinvesteringar inom forskning och utveckling som nu sker från den Västsvenska fordonsindustrins sida i nya och hållbara mobilitetslösningar. Det skulle även vara en viktig del av den satsning på att skapa en nationell testbädd för e-mobilitet som Göteborgs kommun har en dialog med närings- och innovationsminister Mikael Damberg kring.
– Geely satsar, Volvo Cars och Cevt, Volvo LV och inte minst Nevs och Autoliv. Ett Grand Prix i Formel E skulle vara en investering för framtida tillväxt, menar Göran Björklund.
Formel E är en enhetsklass där teamen tävlar med chassin från Dallara medan den elektriska drivlinan får tas fram av teamen som består av både biltillverkare och ledande leverantörer. För närvarande ligger svensken Felix Rosenqvist, Mahindra, trea i mästerskapet.
Bara under sommaren har ledande premiumbilstillverkare som BMW, Porsche och Mercedes-Benz aviserat stora strategiska satsningar på Formel E.
Tanken på att arrangera ett stadslopp i Göteborg långt ifrån ny. Redan 1985 presenterade tidigare ordförande för Svenska Bilsportförbundet, Bertil Lundberg, och Volvos tidigare fabriksförare i rally, Tom Trana, ett förslag till ett stadslopp förlagt till Ullevi-Heden i centrala Göteborg. Ansökan var så pass väl utarbetad och förankrad att endast FIA-ordförandes, J-M Balestre, namnteckning återstod.
– Till stora delar fungerar Lundberg och Tranas förslag till bana än idag, mer än 30 år senare, avslutar Göran Björklund.