Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn
Mazda Motor Corporation presenterar nu sin långsiktiga vision ”Sustainable Zoom-Zoom 2030” som blickar framåt mot år 2030. Som en del av Mazdas nya teknologier avslöjas även bolagets planer på att under 2019 introducera nästa generationens bensinmotor, SKYACTIV-X, som kommer att bli den första kommersiella bensinmotorn som antänder luft/bränsleblandningen med hög kompression.
- SKYACTIV-X är den första kommersialiserade bensinmotor som använder sig av kompressionständning, dvs att luft/bränsle-blandningen självantänder när den komprimeras av kolvarna
- En proprietär förbränningsmetod med namnet ”Spark Controlled Compression Ignitition” löser två problem som tidigare har förhindrat kommersialisering av bensinmotorer med kompressionständning: att maximera området där kompressionständning är möjlig samt åstadkomma en omärkbar övergång mellan kompressionständning och gnisttändning.
- Den nya förbränningsmotorn kombinerar fördelarna hos bensin- och dieselmotor för att åstadkomma lägre utsläpp, men samtidigt leverera mer kraft och acceleration.
- Kompressionständning och överladdning för att minska bränsleförbrukningen gör tillsammans motorn responsiv och ökar vridmomentet med 10-30 procent jämfört med dagens SKYACTIV-G bensinmotor3.
- Kompressionständning skapar en supereffektiv förbränning4som förbättrar effektiviteten med 20-30 procent jämfört med dagens bensinmotor SKYACTIV-G och med hela 35-45 procent jämfört med Mazdas bensinmotorer av samma cylindervolym från år 2008. SKYACTIV-X är faktiskt lika effektiv eller till och med ännu mer effektiv än Mazdas senaste dieselmotor SKYACTIV-D.