Toyota Prius ”grönast” med bred marginal
Det är stor skillnad på laddhybrider och laddhybrider när det kommer till miljöprestanda i verklig trafik. I en jämförelsetest av fem populära laddhybridmodeller, som den tyska bilistorganisationen ADAC har genomfört, var det bara Toyota Prius som ansågs ha tillfredsställande resultat.
ADACs EcoTest bedömde både bilarnas elförbrukning och bensinförbrukning under realistiska förhållanden. Toyota Prius Plug-in Hybrid var den enda laddhybriden som fick fem av fem möjliga stjärnor. Den sammanlagda poängsumman var 97 av 100 poäng. Näst bästa bil i testet fick tre stjärnor och 67 poäng.
Prius Plug-in Hybrid hade i testet den överlägset lägsta elförbrukningen med 5,6 kWh/100 km och en bränsleförbrukning på 2,5 liter/100 km – betydligt lägre än de övriga testade bilarna. ADAC skriver i sin utvärdering: ”Medan de flesta laddhybrider presterar dåligt i testet visar Prius Plug-in hur man gör det på rätt sätt: Den är en förebild i alla lägen.”
ADACs test omfattade fem laddhybrider:
- BMW 225xe
- Kia Optima GDI Plug-in
- Toyota Prius Plug-in
- Volvo XC90 T8
- VW Passat Variant GTE
Den nuvarande Prius Plug-in Hybrid är andra generationen laddhybridmodell från Toyota. Förutom mycket goda miljöprestanda har bilen en rad innovationer. Bland annat en värmepump som gör att kupén kan värmas och kylas utan att förbränningsmotorn behöver startas. Bilen kan också fås med ett solpaneltak som laddar hybridbatteriet och på så sätt kan förlänga räckvidden på ren el med upp till 5 km per dag.
Prius Plug-in Hybrid är ett viktigt steg mot Toyotas vision att, med hjälp av olika typer av hybrid-tekniker, minska fordonsflottans CO2-utsläpp med 90 procent till år 2050.