23948sdkhjf

MRF uppvaktar om fjärrdiagnos

MRF fortsätter att sluta upp bakom alla verkstäders rättigheter att få reparerar bilar. En viktig del av detta arbete är att hantera politiska lagstiftningsförslag inom EU.

Allra senast rör det sig om rätten till hur man ska kunna ta sig in i bilens elektronik – och digitala värld – direkt via remote diagnostic support, RDS, och att ISO18541-5 tillämpas.

– Som medlemmar av CECRA har vi tagit en nationell kontakt med Sveriges Standardiseringsförbund för att framföra motorbranschens syn i frågan. Viktigt för oss är att alla verkstäder ges rätten till RDS, säger verkstadssektionens Joachim Due-Boje.

Han berättar vidare att det händer väldigt mycket i arbetet med att skapa fungerande och konkurrensneutrala lagar och regler rörande rätten till bilarnas digitala innehåll.

– Både vi och inte minst EUs lagstiftare och regelmakare måste stå på tå hela tiden, så snabbt går utvecklingen och det är fordonstillverkarna som är pådrivande i denna katt-o-råtta-lek, förklarar Jocke.

Ett parallellt spår till RDS är OBD-kontaktens framtid och rätten att få reparera. Idag finns det inga krav på att kontakten ska finnas kvar på nya, uppkopplade, bilmodeller.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063