Lexus först med virtuell pressvisning på bilmässan i Frankfurt
Lexus introducerar ett radikalt nytt sätt att kommunicera nyheter och information till media vid årets upplaga av Frankfurt Motor Show. Istället för att arrangera en traditionell presskonferens, ges journalisterna möjlighet att med Augmented Reality (AR) ta del av Lexus presentationer vid den tidpunkt som passar dem själva.
Det nya konceptet innebär att det inte finns någon bestämd tid för Lexus presskonferens under mässans pressdagar. Istället kan medierepresentanterna gå en ”guidad tur” i montern vid valfri tid, utrustade med ett par AR–glasögon (Microsoft HoloLens).
Tillsammans med en virtuell Lexus-representant guidas besökaren runt och får ta del av presentationer av Lexus Europachef Alain Uyttenhoven och företagets produktspecialister, Samtidigt projiceras informationsgrafik, 3D-visualiseringar och rörligt material i AR-glasögonen. Den visuella upplevelsen liknar den som fås med en head-up display, där bilföraren får olika typer av information projicerad på vindrutan.
Den virtuella pressvisningen varar i 10 minuter och omfattar presentationer av de uppgraderade CT- och NX-modellerna, följt av en uppdatering om Lexus utveckling samt en framtidsspaning kring Lexus varumärke.
Konceptet att presentera nyheter och information på ett sätt som är anpassat till mediernas behov av flexibilitet är ett exempel på hur Lexus tillämpar principen om Omotenashi – det japanska ordet för gästfrihet – i hela sin verksamhet.
* AR = Augmented Reality. På svenska: Förstärkt verklighet