Forskningssamarbete om autonoma fordonssystem
Autoliv har tecknat ett forskningsavtal med Massachusetts Institute of Technology AgeLab. Målet med det tvååriga forskningssamarbetet är att utveckla en halvautonom bilprototyp som visar en framtidsbild med människocentrerad artificiell intelligens inom bilindustrin.
Forskningssamarbetet ämnar se hur system med artificiell intelligens, som förstår och hanterar förarens beteende, kan utvecklas för att skapa en säker och bekväm upplevelse i halvautonoma bilar. Forskningens fokus ligger på att utveckla och utvärdera verklighetens djupinlärningsalgoritmer som möjliggör effektiv kommunikation och överföring av kontroll mellan människa och maskin. Här ingår avläsning av förarens ögonrörelser, känslor, kognitiva belastning, dåsighet, handposition och sittställning. Denna information slås ihop med hur trafiksituationen uppfattas för att skapa säkra, tillförlitliga bilar som förarna kan lära sig lita på.
-Vi vill vara världsledande på att tillämpa de senaste metoderna för djupinlärning för halvautonoma fordonssystem på ett sätt som säkerställer att människan står i centrum för samtliga algoritmer och gränssnitt som tas fram, säger Lex Fridman, MIT. Det är uppenbart att den globala synen på självkörande bilar måste inriktas mot ökade investeringar i människocentreradefordonssystem som stödjer en lämplig grad av engagemang från föraren, som ska kunna lita på säkerheten och samtidigt känna en bekväm frihetskänsla. Vi tror att förarna kommer att fortsätta ratta sina bilar på världens vägar i årtionden framöver, samtidigt som bilarna blir självkörande i allt högre grad, säger Bryan Reimer, MIT.
-I dag dör 1,4 miljoner människor i trafikolyckor varje år. Investeringar i teknik för självkörande bilar, exempelvis avancerade förarassistanssystem (ADAS) kommer att öka trafiksäkerheten, men att införa assistansteknik räcker inte. För att rädda fler liv behöver vi upprätta ett förtroende hos föraren för bilens intelligens. Jag är övertygad om att det här samarbetet med ledande forskare kommer att öka branschens förmåga att leverera framtida säkerhetslösningar, säger Ola Boström, VP Research på Autoliv. Det som framkommer i forskningssamarbetet kommer sannolikt användas i utvecklingen av mjukvara från Zenuity, joint venture-bolaget som ägs av Autoliv och Volvo Cars.