23948sdkhjf

Eftersatt besiktningspolitik hotar trafiksäkerhet och miljö

För att hålla svenska vägar trafiksäkra måste besiktningspolitiken vara i samklang med den tekniska utvecklingen och miljökontrollerna behöver skärpas. Den eftersatta besiktningspolitiken hotar både trafiksäkerheten och miljön i Sverige. Det framgår i den branschrapport som Swetic släppt.

Swetic är branschorganisationen för företag som arbetar med provning, besiktning, kontroll och certifiering av fordon. I rapporten skriver Swetic att en förutsättning för att nå de transportpolitiska målen om minskad miljöpåverkan och färre dödsolyckor är en flexibel och modern fordonsbesiktning.

- Idag är miljökontrollerna otillräckliga och för att bilar ska bibehålla en acceptabel miljöprestanda krävs kontinuerligt underhåll och tillsyn, men redan efter ett par år upphör många fordonsägare med sådan service. Utöver trafiksäkerhet är miljöpåverkan en av de viktigaste aspekterna vid en fordonsbesiktning och här behöver kontrollerna skärpas, säger Tord Fornander, ordförande Swetic Sektion Fordonsbesiktning.

Fordonsbesiktning är ett stöd för ägare att hålla fordonen trafiksäkra och utan fel, när utvecklingen gör det allt svårare för dem själva att förebygga fel och brister. Allt eftersom fordonen utvecklas behöver också regler och förordningar uppdateras kontinuerligt, för att hålla fordon på svenska vägar trafiksäkra.

- Otillräckliga miljökontroller hotar också människors hälsa. Det finns rapporter som menar att luftkvaliteten i Europa leder till höga nivåer utsläppsartiklar från bland annat bilavgaser och till över 400 000 förtida dödsfall, årligen. Tyskland har redan beslutat om en skärpning av reglerna för miljökontroller och vi i Sverige borde finnas i samma framkant, säger Tord Fornander.

Fordonsbesiktning är ett viktigt verktyg för att motverka den negativa påverkan som vägtrafikens avgasutsläpp har på såväl människors hälsa som på miljö och klimat. För att transportsektorn ska kunna bidra till de politiska målsättningarna om minskade utsläpp måste det till ytterligare åtgärder, då dagens styrmedel ”äts upp” av den ökande trafiken. Swetic vill och kan bidra med att utveckla miljökontrollerna för att minska påverkan på miljö och klimat, vilket skulle kunna förhindra framtida europeiska dieselskandaler.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078