23948sdkhjf

En Inspirationsdag med framtiden i fokus

Svarta listan, rekrytering, självkörande bilar, stopp för svartjobb, GBV, hot i framtiden, prisutdelningar och mycket mer togs upp på Inspirationsdagen 2017. Det var i år fjärde året i rad som Motormagasinet och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) arrangerade Inspirationsdagen 100% Verkstad. I år hade över 300 besökare tagit sig till Solvalla för att delta i Inspirationsdagen tillsammans med en rad föredragshållare och ett 20-tal branschutställare.

 

Förra året blev det stor uppmärksamhet när Britta Ahnmé Kågerman, ordförande och chef för Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tog till kraftuttryck för att få verkstäderna att svara till ARN när de blivit anmälda. I år tog ARN-chefen det lite lugnare men betonade ändå vikten av att höra av sig. Det är många anmälningar som kommer in till nämnden, i fjol 2 369 varav 308 gällde reparation av fordon. Britta Ahnmé Kågerman hade tre råd till verkstäderna: Skriv upp mätarställning på den bil företaget tar emot. Dokumentera vad som sagts vid kontakter med kunden och de som kunden eventuellt hänvisar till. Svara om företaget får en begäran om svar från ARN. Annars kan man hamna på Råd & Röns svarta lista.

 

Rekrytering är ju ett stort problem i branschen och Benny Wallin från Verkstadsföretagarna belyste problemen men kunde också berätta om allt som görs bland annat i samarbete med Skolverket för att få fler ungdomar att satsa på branschen. Ökad samverkan mellan verkstad och skola kan ge positiv effekt och Benny Wallin uppmanade både företag och skolor att besöka varandra för att lära sig mer om hur verksamheter fungerar. Mycket är på gång när det gäller att få fart på rekryteringen, kunde Benny Wallin berätta.

 

Sverige ligger i framkant när det gäller utvecklingen av självkörande fordon och inom kort drar ju ett av världen största projekt igång i Göteborg där familjer får tillgång till självkörande Volvo-bilar. Men självkörande är ju så mycket mer än Volvo och många olika svenska företag arbetar inom området, berättade Jan Hellåker, programansvarig för Drive Sweden. Självkörande bilar kopplas allt mer till att dela bil med andra och Hellåker tog upp Volvo Cars senaste kampanj för att abonnera på bilen. För deltagarna på Inspirationsdagen var den viktigaste frågan i det här sammanhanget om servicehoven kommer att minska med alla nya bilföreteelser. Hellåker lugnade dock åhörarna med att servicehoven tvärtom väntas öka i framtiden. Inte minst för att bilarna kommer att slitas mer när de blir flera olika förare som använder fordonet. Redan nu finns det tex biltillverkare som börjat ta fram tex bilklädslar som ska hålla för mer slitage, allt i enlighet med den framtiden bilmiljön.

 

Personalliggare för verkstäder har diskuterat en längre tid och nu ser det ut att vara på gång. Conny Svensson, nationell samordnare vid Skatteverket fanns på plats på Inspirationsdagen och kunde berätta att den 1 januari 2019 kan vi räkna med att det kommer att krävas personalliggare inom ”fordonsserviceverksamhet,” tolkat som underhåll och reparation av motordrivna fordon. Omkring 5 000 företag kommer att beröras. För den som inte sköter sig kan det bli dyrt, 12 500 kronor i sanktionsavgift och dessutom 2 500 kronor per person som inte registrerats i personalliggaren. Även sistnämnda är det företaget som får betala.

 

Oroande framtidsutsikter kunde Christer Liljenberg, ordförande för SBF och vice ordförande för FIGIEFA rapportera om. Vi är på väg mot en situation som mest kan liknas med nu eller aldrig, så allvarsamt är läget för den fria eftermarknaden och de små bilverkstäderna om vi får ett ogenomtänkt EU-beslut som ger fordonstillverkarna exklusiv rätt till bilens digitala innehåll. Tillgång till bilens digitala innehåll i realtid är ett måste för att kunna utföra en fackmässig reparation. Framför allt är det små bilverkstäder, såväl märkesauktoriserade som allbil, på landsbygden som riskerar att drabbas av denna konkurrensbegränsning som kan bli resultatet av ogenomtänkta EU-beslut, enligt Liljenberg som berättade om de olika kampanjer som förs i Europa för att stoppa inskränkningarna för fria verkstäder.

 

På programmet denna Inspirationsdag stod även en lägesrapport om Godkänd Bilverkstad som levererades av Bo Ericsson, SFVF. Tanken är att senast nästa år ska de första GBV-verkstäderna vara igång. Christer Petterson, servicemarknadschef på MAN Truck & Buss Sverige AB kunde berätta om den senaste tekniken inom tunga fordon och Alexander Westerling berättade om vad Internet of Things, Big Data, Machine Learning och Artificiell Intelligens har med en bilverkstad att göra. Från Konsumentverkets Tema bil kom Christer Engström och Niklas Eklöf och berättade om vilka typer av samtal/klagomål man får in från konsumenter när det gäller fordon. Det är många samtal varje dag och den kanske viktigaste slutsatsen när det gäller verkstadsjobb är att verkstäderna inte håller sig till prisuppgifter.

 

Olle Holm

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063