Skräddarsydd sportighet
Porsche utvidgar sin serie mittmotormodeller med nya tvåsitsiga 718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS. Effekten i den fyrcylindriga 2,5-liters boxermotorn har nu ökat till 269 kW (365 hk) tack vare en nyutvecklad insugningskanal och optimerad turbo. Med de förbättringarna utvecklar motorn nu 11 kW (15 hk) mer än i 718 S och upp till 26 kW (35 hk) mer än i de föregående GTS-modellerna med sugmotorer.
De nya mittmotormodellerna finns tillgängliga med manuella sexväxlade växellådor eller som tillval med den automatiska växellådan Porsche Doppelkupplung (PDK). GTS-modellerna har som standard en rad utrustningsdetaljer, till exempel Sport Chrono-paketet, Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialspärr och Porsche Active Suspension Management (PASM), som sänker karossen med tio millimeter
Det maximala vridmomentet 430 Nm ger ännu bättre acceleration och ökad körbarhet och finns tillgängligt mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med kombinationen PDK-växellåda och Sport Chrono-paket accelererar GTS-modellerna från 0 – 100 km/tim på 4,1 sekunder. Toppfarten är 290 km/tim.
GTS-modellerna skiljer sig från övriga 718-modeller, inte bara ur teknisk synvinkel utan också utseendemässigt. Den nya frontspoilern med Sport Design framhäver bilens sportiga karaktär. Typiskt för GTS-modellerna är att Bi-Xenon strålkastarna är tonade i svart. Baktill får GTS-modellen sitt unika utseende med hjälp av de tonade bakljusen, den svarta logon, svart bakre kjol och sportavgassystemet med centralt placerade svarta avgasrör, som är en del av standardutrustningen. Från sidan kompletteras bilden av GTS-logotypen i svart längst ned på dörrarna och svartlackerade 20-tumsfälgar.
GTS-generna märks också inuti. Stoppuret i Sport Chrono-paketet, som ingår i standardutrustningen, är integrerat som en central del av instrumentpanelen. Både förarens och passagerarens sportsäten har, liksom i övriga GTS-modeller, mittsektionen klädd i Alcantara. Standard är också Sportstolar Plus med GTS-logo på nackskydden, som kan justeras elektriskt i två ledder och ger bättre sidostöd och ökad komfort.
Alcantara används dessutom flitigt på andra ställen i interiören, till exempel på ratten, på mittkonsolen och på armstöden. Förare med särskild passion för bankörning har hjälp av Porsche Track Precision App (PTPA), som gör det möjligt för föraren att automatiskt spela in, visa och analysera kördata på sin smartphone.