Stora förändringar för tjänstebilarna nästa år
Det blir stora förändringar i arbetsgivarnas tjänstebilserbjudande när bland annat den nya bonus malus-skatten införs nästa år. Men osäkerheten är fortfarande stor, nio av tio vet inte hur förmånsbeskattningen av trängselskatten ska hanteras, och förändringarna får underbetyg av vagnparksägarna själva. Det visar Ynnors Vagnparksenkäten 2017.
I Vagnparksenkäten 2017 säger mer än varannan vagnparksägare att den nya bonus malus-skatten kommer att påverka vagnparken. Nästan en tredjedel av vagnparkerna kommer att ändra i bilpolicyn eller inköpslistan så att vissa bilar försvinner därifrån och andra tillkommer. Såväl elbilar som hybrider kommer att bli vanligare.
En annan konsekvens är att minst var femte vagnparksägare kommer att tidigarelägga köp av vissa bilar till innan 1 juli 2018, främst dieselbilar och lätta lastbilar.
- Det här är logiska konsekvenser av att den nya fordonsskatten kommer att straffbeskatta just dieselbilar och lätta lastbilar, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som har genomfört Vagnparksenkäten 2017, som omfattar 72 vagnparker med sammanlagt 12 000 förmånsbilar.
Den nya fordonsskatten ger också en ändrad beräkning av bilförmån, vilket påverkar vagnparkerna i nästan samma utsträckning som själva bonus malus-skatten. De största effekterna av den ändrade bilförmånen blir förändrade utsläppsgränser i erbjudandet till förarna och att förarna själva får betala eventuellt högre kostnader på grund av skattehöjningar.
Nio av tio vagnparksägare vet inte hur de ska hantera när trängselskatten redan till årsskiftet lyfts ut från förmånsvärdet för att värderas och beskattas separat. Ungefär hälften tror ändå att allting kommer vara på plats till årsskiftet.
- Eftersom riksdagen fattar beslutet en bit in i december ger det vagnparksägarna oförskämt kort tid inför den nya skatten, säger Ronny Svensson, därför är det viktigt att vara väl förberedd i god tid innan den nya lagen klubbas.
Inte någon av vagnparksägarna i enkäten kommer att kompensera för de ökade kostnader som förmånsbeskattningen av trängselskatten kommer att innebära för förarna.
- En anledning kan vara att det blir dyrare även för arbetsgivaren, eftersom man ska betala sociala avgifter på förmånen, säger Ronny Svensson, som kan konstatera att såväl bonus malus och höjningen av bilförmånen som förmånsbeskattningen av privata trängselskattepassager med förmånsbil får underbetyg i Vagnparksenkäten 2017.
På en skala från 1 till 5 får både bonus malus-skatten och den ändrade beräkningen av bilförmån 2,9 i snittbetyg, medan förmånsbeskattningen av den privata trängselskatten är den minst populära förändringen. Här blir snittbetyget endast 2,6 på en femgradig skala.