St1 installerar solceller på taket på sina stationer
Nu har energibolaget St1 installerat solceller på taket på sina första stationer. De tre initialt, utvalda stationerna ligger alla i Göteborg– staden som kommunalrådet Johan Nyhus (s) hyllar som ”landets miljöinnovationsstad nummer ett”.
En sammanlagd yta av 190 kvadratmeter solceller täcker sedan mitten av september taken på tre av St1s drivmedelstationer i Göteborg: Kallebäck, Frölunda och Hisingsbacka. Solcellerna förser de obemannade, numera solbemannade, stationerna med förnybar energi och hjälper till att driva bland annat belysning, pumpar och prisskyltar med grön, närproducerad el.
Göteborgprojektet är ett steg i St1s arbete för att nå en omställning till användandet av närproducerad och förnybar energi.
–Att addera solceller på taken blir ett naturligt steg för att ytterligare förstärka miljöfokus på våra stationer, som är helt i linje med vår vision och strategier. Att vi startar i Göteborg beror på att vi redan har en stor del av vår verksamhet där och att staden kommit långt inom miljötänk, säger Lars-Ove Andersson som är ansvarig för hälsa, säkerhet och miljö på St1.
Det är främst när det kommer till arbetet med de förnyelsebara delarna av St1s verksamhet som Göteborg hamnat i framkant. De tre numera solcellsprydda stationerna hör till totalt nio stycken lokala stationer som sedan ett år tillbaka redan erbjuder 1st REnewable - diesel med garanterat minst 50 procent inblandning av biodiesel och bensin med över 10 procent inblandning av biodrivmedel. Andra innovativa lösningar som energibolaget initierat specifikt för just Göteborg är tillverkning av etanol från livsmedelsavfall där råvaran bland annat är gammalt bröd, insamlat från lokala brödtillverkare. Dessutom tas överskottsvärmen från raffinaderiet på Hisingen tillvara och värmer idag årligen upp 70 000 av stadens hushåll. Planen är nu påbörjad för att omställa raffinaderiet till ett bioraffinaderi.
Göteborg är också spelplats för andra innovativa aktörer. I våras blev det känt att staden valts ut som arena för DriveMe- världens första storskaliga pilotprojekt för självkörande bilar. Och sedan sommaren 2016 går även Sveriges första elbusslinje här. Förklaringen till att staden kommit så pass långt i sitt miljöarbete beror, enligt Johan Nyhus, Kommunalråd (s) i Göteborgs stad, på ett väl fungerande samarbete mellan offentlig sektor, innovativa företagare och forskning från universitetet i staden.
– Det är först när en marknad skapar affärsnytta som miljöarbetet når konsumenten. Självklart ska alla drivmedelstationer vara solcellsdrivna i framtiden. Det viktiga är att det finns aktörer som vågar ta initiativ. Och att arbetet blir synligt och till nytta för göteborgarna själva, säger Johan Nyhus och fortsätter:
–Göteborg är Sveriges miljöinnovationsstad nummer ett tack vare en etablerad tro på att lösa saker som en helhet och inte se varje aktör som enskilda parter. Det är vi stolta över, säger han.