23948sdkhjf

Bristen på utbildade mekaniker och tekniker är akut

Det råder brist på mekaniker och tekniker som ska serva och reparera lastbilar och personbilar!

– Åkeribranschen skriker efter 7 000 nya chaufförer det närmaste året, någon ska ta hand om den utökade vagnparken också, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

SFVF och arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagarna arbetar med Skolverket och Arbetsförmedlingen för att säkerställa att branschens behov av cirka 6 000 nya medarbetare under en treårsperiod uppfylls.

– Den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar runt 1 600 nya mekaniker per år och det täcker inte behovet. Därför har vi med har med glädje mottagit beskedet att Regeringen startar försöksverksamhet med branschskolor, säger Bo Ericsson, SFVF:s vd, och fortsätter:

– Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver också en alltmer kvalificerad utbildning, och gapet mellan där vi är och där vi borde vara blir bara större och större för varje år.

Då gymnasieskolan av bland annat ekonomiska skäl inte tillräckligt hänger med i den nya tekniken, är det nödvändigt att gymnasieutbildningen i karaktärsämnet alltmer kopplas till branschens företag.

– Modellen med branschskolor har länge diskuterats i våra företag, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

– Många av våra medlemsföretag är också anslutna till några av marknadens ledande verkstadskedjor och därmed finns APL-platserna tryggade, vilket förstås är mycket bra, säger Bo Ericsson.

Verkstadsföretagarna driver också en annan fråga där det krävs en förändring. I dag kan en lärare ansöka om bidrag (se här) för att få arbeta på en verkstad.

– Det är trist att konstatera att Skolverket får betala tillbaka minst 90 procent av det här bidraget eftersom för få ansöker. Vi anser att det vore bättre för branschen, skolan och lärare om verkstaden kunde ansöka om bidrag för att exempelvis föreläsa i skolan en dag i månaden, säger Benny Wallin på Verkstadsföretagarna.

– På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten, samtidigt som verkstaden lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL ska besättas.

Skolverket har också tagit fram Yrkespaket, och även här ställer sig SFVF och Verkstadsföretagarna bakom och är med och utvecklar de olika yrkespaketen. Dessa utbildningar är som regel ettåriga och kommer leda till att fler anställs i olika yrkeskategorier i branschen.

– Det kan jämföras med en tandsköterska som gör vissa arbeten och förberedelser, tandläkaren kommer in och utför sitt jobb och överlåter det sista till tandsköterskan som avslutar arbetet, säger Bo Ericsson och avslutar:

– För att öka attraktionsvärdet av vår bransch och för att få ungdomar har råd att ta körkort anser vi även att körkortsutbildning ska vara på med på schemat i skolan.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078