23948sdkhjf

Flash är Värmlands enda Nissanhandlare

Av Klas Skarin

Racingföraren Jan “Flash” Nilsson har som bekant blivit bilhandlare och satsar nu på att etablera Nissan i Värmland. – Vi har ett tufft jobb framför oss, säger han.

Efter beslutet att lägga av med racingen är det bilförsäljning som gäller för Jan “Flash” Nilsson. Tillsammans med Lennart Nodby driver han i dag Flash Auto med försäljning av Nissan och Peugeot. De är dessutom ett av tre Nismocenter i landet som säljer och servar Nissans sportbil GT-R.

För tre år sedan tog parhästarna över Gunnar Andersson Bil AB i Karlstad, en av landets mest framgångsrika Peugeot-återförsäljare. I affären ingick också Peugeot-verkstaden Lundbergs Bilservice och det nya namnet på bilfirman blev så klart Flash Auto.

 Kollegan Lennart Nodby har ett förflutet på Volvos svenska marknadsbolag och Volvo BIMA och ansvarade för Volvos motorsportsatsningar i Sverige. Det var så de två fick kontakt med varandra och bestämde sig för att börja en ny resa tillsammans med Peugeot. Sedan november förra året är Flash Auto även återförsäljare för NIssan i Värmland.

– Jag har alltid haft ett stort intresse för bilar och även om jag är ganska kass på att sälja bil så har jag en trovärdighet som räcker långt, säger Flash när vi träffar honom på Arlanda Test Track 1.

För dagen är det landets största Nissan-kunder som ska få åka Nissan GT-R, en bil som Flash själv har sålt två exemplar av. Flash Auto bjuder också in alla GT-R-ägare i landet till en årlig träff på Gelleråsbanan utanför Karlskoga.

– Har man roligt går allt mycket bättre. Som racingförare vet jag att kunderna älskar event som går ut på körglädje och att lyfta fram det lustfyllda med att köra bil, säger han.

Som Nissan-återförsäljare hoppas han också kunna bli mer attraktiv på företagsmarknaden med storsäljaren Leaf.  

– Där kompletterar Peugeot och Nissan varandra men även Nissans fyrhjulsdrift och transportbilsprogram är ett bra komplement, säger Flash och rullar ut på sitt 300:e varv runt den korta testbanan. Fem minuter senare stiger ännu en kund ut ur bilen med ett leende på läpparna.

Själv är han ganska mätt på racing för tillfället.

– Man får vara glad att proffskarriären skedde på 90-talet med det reglemente som TCR har i dag. Tävlingsbilar måste gå fort och vara svåra att köra – då blir det roligt även för publiken.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125