23948sdkhjf

Ford och sojabönan firar 10 år

I år är det tio år sedan Ford började använda sojabönan i sin bilproduktion i form av stoppning till bland annat säten och huvudstöd. Nu, efter 18,5 miljoner sålda bilar och en halv triljon använda sojabönor har företaget avvärjt cirka 100 miljoner kilo koldioxid från att möta atmosfären.

Ford arbetar intensivt med att hitta nya, hållbara material till sin bilproduktion. Implementeringen av sojabönan till produktionen för tio år sedan blev ett viktigt startskott för företaget att börja satsa på hållbara material i större utsträckning.

– Att börja använda biomaterial i våra bilar har varit en lång resa. Vi arbetar idag med många hållbara material, exempelvis soja, vete, ris, ricin, kenaf, cellulosa från träd, jute och kokosnöt. Henry Ford började införa biomaterial i produktionen redan under 1940-talet, så detta arbete handlar mycket om att föra den visionen vidare, säger Debbie Mielewski, teknisk chef för hållbara material på Ford.

Reducerad miljöpåverkan och bättre fordon Ford startade ett omfattande forskningsarbete för framtagning av hållbara material för fordon år 2000, och sedan dess har mycket hänt. Under de senaste åren har företaget forskat mycket på hur de skulle kunna använda bambu, där en rad tester visade att den starka växten beter sig betydligt bättre jämfört med andra syntetiska material när det kommer till styrka och tänjbarhet.

Under 2016 berättade Ford att de tillsammans med tequila-tillverkaren Jose Cuervo börjat undersöka hur restprodukter från Agave-plantan skulle kunna användas vid produktion av ett hållbart bioplastmaterial för tillverkning av bildelar.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063