23948sdkhjf

Krocksäkerhet utvecklas för seniorer

 Autoliv genomför krockprov som ska få fordonens skyddssystem bättre anpassade för en äldre och mer mångfasetterad befolkning. För närvarande genomför Autoliv krocktester på en ny docka som representerar en äldre kvinna.

Passiva säkerhetssystem fortsätter utvecklas med hjälp av forskning. I nuvarande lagkrav- och konsument­prov (som t.ex Euro NCAP) utvärderas risken för skada med några få undantag med hjälp av en krockdocka som representerar en man. För att rädda fler liv vill Autoliv utveckla skyddssystem bortom lag­stiftning och konsumentprov. I dagarna har de första krockproven genomförts för att utveckla säkerhetsbälten och krockkuddar anpassade för en bredare population. Till nuvarande krockdockor, som främst representerar en medelstor man samt en liten kvinna, sällar sig nu en äldre kvinna.

År 2030 väntas mer än 20 procent av alla förare vara äldre än 65 år. Med skörare benstomme, stelare ligament och en annan kroppskonstitution kan det innebära att säkerhetsbälte och krockkudde inte erbjuder samma skydd.

I det europeiska H2020-projektet SENIORS, utvärderar Autoliv en krockdocka som ska representera en äldre kvinna. Dockan har utvecklats av Humanetics Innovative Solutions och föreställer en 70-årig kvinna som är 161 cm lång och väger 73 kilo. Genom att arbeta med en holistisk metod är målsättningen för SENIORS att öka säkerheten för en äldre befolkning. Utifrån verkliga data där både mobilitet och trafikskador för en äldre befolkning ingår ska projektet erbjuda verktyg och utvärderingsmetoder som ska utveckla bättre skydd för äldre åkande, fotgängare och cyklister. Förutom Autoliv har projektet följande samarbetspartner: Humanetics, BASt, IDIADA, TRL, LMU, Ford och FCA.

-Traditionellt har säkerhetssystem designats utifrån en 45-årig man. Vid frontalkollisioner används idag en krockdocka som storleksmässigt representerar en genomsnittlig man. Att istället använda en krockdocka som representerar en äldre person med en annan kroppskonstitution är ett viktigt steg för att utveckla skydd som passar äldre, säger Cecilia Sunnevång, forsknings­chef på Autoliv Global Research.

-Med en större bredd på fysiska krockdockor, i kombination med skalbara simulerings­modeller av människor, kan Autoliv och övriga fordonsindustrin rädda fler liv och nå nollvisionen.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094