300 veckor till elbilens ”tipping point”
Dieseln är död och elbilen på stark frammarsch. Det menar Peter Gillbrand, på AVL, den globalt ledande leverantören av konsulttjänster och instrument/testsystem för drivlineutveckling i alla dess former. – Jag tror att elbilen når sin ”tipping point” om 300 veckor, då blir det allvar på vägarna, säger Peter Gillbrand som är föredragshållare på Autogloben i Stockholm, 31 januari till 1 februari.
När Autogloben i Stockholm arrangeras för andra gången står fordonsbranschen i sin helhet mitt uppe i den mest omvälvande förändringen branschen någonsin upplevt. Kriget om framtidens drivmedel, nya former för bilägande och förändrade attityder till transporter skapar helt nya möjligheter för de som satsar rätt och existentiella hot för det som hamnar fel. Peter Gillbrand ,Vice President Instrumentation and Test systems Europe inom AVL, befinner sig mitt i epicentrum av den omvälvning som nu sker inom i branschen. Hans föredrag ”Drivlinor vad händer de närmaste 520 veckorna”, tar upp utmaningarna för framtida drivmedel. – Ännu syns inte så mycket på vägarna, men med tanka på vad det investeras i, finns det alla anledning att tro på en dramatisk omställning, säger Peter Gillbrand. Begreppet 520 veckor har han snott från Kairos Future. Han menar att om man tittar tio år framåt upplever många att det är oöverskådligt långt fram i tiden, men tittar man bakåt är det inte lika långt. 520 veckor känns mer konkret. – Och det vi ser nu är dramatisk omställning. Lite som när den första iPhonen kom på marknaden, det är faktiskt 520 veckor sedan. Framtiden blir tveklöst mer elektrifiering, mer rena elbilar, som exempelvis Tesla. Men samtidigt kommer hybriderna att leva vidare så länge räckvidden för elbilarna inte är mer än runt 500 km och det kommer att dröja innan vi når över 800 km. Men dieseln dömer Peter Gillbrand ut, åtminstone för personbilar i små och mellansegmentet. För tyngre fordon kommer dieseln att leva kvar länge, för tunga personbilar likaså. Problemet är inte tillgång på olja, det finns fortfarande mycket kvar och priset sjunker. Inte heller klimatförändringarna är det största hotet. – Jag menar att det snarare är en moralisk fråga, det kan inte vara rätt att 3-4 generationer plockar ut all oljan ur marken som tagit miljoner år att bilda och inte lämna någonting kvar till kommande generationer. Det håller inte, det är inte etiskt rätt. Autoglobens öppna seminarier är till stora delar klart. Varje dag arrangeras fyra seminariepass. Förutom Peter Gillbrand seminarium om framtidens drivlinor, tar programmet bland annat upp branschens kompetensförsörjning, framtidens däck, Godkänd bilverkstad och framtidens lackverkstäder. – Programmet är för branschen och av branschen. Alla besökare ska kunna finna någon form av ny kunskap antingen på mässgolvet eller i seminarielokalen, säger Fordonsverkstadsutrustarnas Gilbert Fransson och ser med stort tillförsikt fram mot Autoglobens seminarieprogram i MRF:s regi.
Peter Gillblad på AVL, pratar om framtidens drivlinor på Autogloben i Stockholm