Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon
Att uppnå exceptionellt goda reparationsresultat vid låga temperaturer är en utmaning när lackerare ska utföra lackreparationer på el- och hybrid fordon. Antalet el- och hybridfordon som registreras växer stadigt och har mer än fyrdubblats sedan 2010. Men att reparera lacken på dessa fordon innebär nya utmaningar.
-I synnerhet påverkas torkprocessen. Temperaturbegränsningarna är tydligt satta av fordonstillverkaren och måste givetvis följas. För att efterleva fordonstillverkarens detaljerade rekommendationer för hur man utför reparationer måste lackerarna som regel titta i fordonshandlingarna, säger Anders Lindquist, produktchef Spies Hecker Norden.
Integrerade lackeringslösningar kan ge exceptionellt goda reparationsresultat på el- och hybridfordon med lackskador, även vid låga temperaturer.
-Spies Heckers Hi-TEC Performance System utgör ett lackeringssystem som uppfyller många biltillverkares specifikationer. Permahyd Hi-TEC Base Coat 480 och Permasolid HS Speed Clear Coat 8800 – varav båda ingår i Hi-TEC Performance System – är särskilt lämpliga att använda vid de låga temperaturer som krävs vid reparation av lackskador på elfordon, förklarar Lindquist.
Dessutom ger Permasolid HS Speed Clear Coat 8800 snabb torkning vid låga temperaturer.
-När Permasolid HS Speed Clear Coat 8800 används tillsammans med Permasolid VHS Speed Hardener 3250 kan det slipas vid 21°C efter 35 till 50 minuter, tillägger Lindquist. Möjligheten att lufttorka bidrar också till att spara energi jämfört med forcerad torkning.
Tumregeln när det gäller torkning av elfordon är dock att säkerheten kommer i första hand. Grundläggande rutiner måste följas, bland annat att slå av strömmen, se till att det inte finns någon spänning och säkerställa att strömmen inte kan slås på oavsiktligt under reparationen. Lindquist sammanfattar: -Det är först när lackeraren har utfört alla dessa säkerhetskontroller som reparationen kan påbörjas.