23948sdkhjf

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Europa står inför ett vägval mellan Trumps USA där den mest konservativa bilindustrin gynnas eller Kalifornien och Kina, där framtida konkurrenskraft säkerställs genom tuffa, tidiga krav. Det konstaterar 2030-sekretariatet som direkt från klimatmötet i Bonn föreslår stärkt stimulans för hållbar bilism jämfört med EU-kommissionens förslag.

EU-kommissionen föreslår att utsläppen från nya bilar och skåpbilar i snitt ska vara 15 procent lägre år 2025 och 30 procent lägre år 2030, jämfört med år 2021. Biltillverkare som år 2025 når mer än 15 procent, och 2030 mer än 30 procent lågutsläppsbilar, får i gengäld låta övriga fordon släppa ut 5 procent mer. Kraven är viktbaserade, så att biltillverkare med tunga fordon tillåts släppa ut mer. Biltillverkare får slå ihop sina värden för att klara kraven. Inga krav på en viss andel elbilar föreslås, inte heller några konkreta sanktionsavgifter för den som inte uppfyller målen.

– Kommissionen tycks har lyssnat mest på de delar av industrin som anpassat sig sämst. Vi riskerar att få en bilindustri som inte klarar internationell konkurrens eftersom man daltats med för mycket på hemmaplan. Vi vill se tuffare mål, färre undantag och tydliga sanktionsavgifter för de som inte klarar målen, men också en rejäl möjlighet att tjäna pengar genom att göra mer än vad som krävs.

2030-sekretariatet hissar en särskild varning för konsekvenserna för svensk biobränsleindustri, inte minst biogasen som är beroende av offentlig sektors fordonsupphandling. Med kommissionens förslag jämställs de förnybara drivmedlen med de fossila om de används i personbilar, vilket 2030 ser som fel väg att gå.

–El- och vätgasbilar är en väldigt viktig del av omställningen, men det är tydligt att kommissionen missat de andra vägval Sverige också gör för att nå en fossilfri fordonsflotta, säger Mattias Goldmann.

Kommissionens förslag ingår i paketet för hållbar mobilitet, som nu ska förhandlas med ministerrådet och EU-parlamentet. Ett slutligt beslut förväntas under våren 2019, innan parlamentsvalet i maj. Parlamentets transportkommitté, har föreslagit bindande andel nollutsläppsfordon och skärpta 2025-mål.

– Signalen från klimatmötet i Bonn är tydlig: Nu är det kamp om det globala klimatledarskapet, inte minst på transportsidan. Det vore mycket synd att lämna walk over från EU:s sida genom att lägga ambitionsnivån så lågt som kommissionen föreslår. Klart vi ska skärpa detta, avslutar Mattias Goldmann.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094