FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin
Det råder stark optimism inom svensk leverantörsindustri. Det visar höstens utgåva av leverantörsorganisationen FKG:s branschbarometer, Vägvisaren, som presenterades av Fredrik Sidahl, vd FKG, på underleverantörsmässan Elmia Subcontractor. Trots det vill han se statliga insatser för ökad konkurrenskraft.
Nuläget är bra enligt FKG:s Vägvisaren: 70 procent av leverantörerna uppger ökad omsättning under första halvåret och glädjande nog uppger över hälften av företagen en förbättrad vinstmarginal. Detta ger företagen utrymme för nödvändiga framtidsinvesteringar som produktutveckling (FoU), produktionsteknik, marknadsföring, digitalisering etc, för att öka konkurrenskraften.
Enligt branschbarometern fortsätter leverantörerna med produktivitetsförbättringar. Ett trendbrott kan även ses sett till investeringar inom sälj och marknad samt FoU, produktutveckling.
Fortsatt är optimismen stor bland fordonsindustrins leverantörer. Två tredjedelar av företagen bedömer att omsättningen kommer att öka under det närmaste året. Glädjande nog bedömer fler att omsättningen kommer att öka utomlands, vi går mot en rekordnivå.
Tillväxten finns på den svenska marknaden men även inom EU och övriga Europa samt Kina. Tillväxten innebär även att hälften uppger att de kommer att nyanställa under året.
Fredrik Sidahl poängterar – att även om det snurrar på med starka nybilsvolymer hos de svenska fordonstillverkarna – är leverantörsindustrin långt ifrån rekordåret 2007 med omsättning på 200 miljarder kronor enbart i Sverige. Möjligen når den 175 miljarder kronor under 2017.
– Men bara för att det snurrar på idag, måste varje leverantör vara beredd på morgondagens paradigmskifte. Detta när vi går från fordonstillverkning till att tillhandahålla hållbara mobilitets- och transportlösningar, något som kommer att bli en global utmaning för fordonsindustrin, säger Fredrik Sidahl och tillägger att hela branschstrukturen kommer att påverkas.
Därför vill man från FKG:s sida vill bland annat se en nationell fordonsindustriell strategi för resan mot en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ett koldioxidneutralt samhälle 2045.
– Därför vill vi genom ett statligt initiativ starta Automotive Sweden 2045. Det är ett nytt samlat utvecklings- och omställningsprogram för den transformation som sker av fordonsindustrin när fokus läggs på hållbar mobilitet och hållbara transportsystem samt de nya krav på leverantörsstrukturen kring den. Programmet ska omfatta leverantörsföretag inom såväl komponenter och system som mjukvara och kompetens, förklarar Fredrik Sidahl och tillägger att detta skulle vara en global fördel för Sverige.
Vidare vill FKG även se en bättre uppbackning av leverantörsindustrin från staten inom ytterligare områden för att kunna flytta fram positionerna på den globala marknaden:
– Globalisering, därför tar vi åter upp frågan om ett leverantörsprogram 2.0 med fokus på pragmatiska och konkreta studiebesök och matchmakingresor. Kostnaden är fem miljoner kronor per år, men utväxlingen på insatt kapital mångdubbel för staten, säger Fredrik Sidahl.
Vidare föreslår FKG ett nytt program för tillväxtkapital med inriktning på fordonsindustrin och framför allt SME-företag. Företag som många kommer i kläm när det kan krävas ett tillfälligt brygglån eller när det krävs investeringar för att stärka konkurrenskraften.
Ett annat område är kompetens. För att säkra framtidens industriarbetare och tekniker krävs ett modernt lärlingsprogram som bygger på ett samspel mellan näringsliv och skola. Se det tyska programmet som förebild. Det krävs även en samlad popularisering av eftergymnasiala och högre tekniska utbildningar, menar FKG.
– Nuläget är gott för leverantörsindustrin och sammantaget är fordonsindustrin, enligt samstämmiga rapporter och inte minst vår egen, lokomotivet i den svenska ekonomin. Något som den fortsatt ska vara, avslutar Fredrik Sidahl, leverantörsorganisationen FKG.