SBF-årsmöte i utmaningens tid
För 20:e gången har Christer Liljeberg valts till ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF. Valet var enhälligt på den ordinarie föreningsstämman. Pehr Oscarson, Mekonomen, är sedan tidigare vald till vice ordförande. På stämman avtackades även Jörgen Rajala, Bosch, för sitt mångåriga arbete inom föreningen.
I sitt välkomstanförande underströk Christer Liljenberg att branschen står inför många utmaningar.
– Framför allt är det slaget om att få tillgång till all teknisk information realtid, att komma åt allt digitalt innehåll utan att behöva ”passera gå”, sa Christer Liljenberg och lyfte fram det lobbyarbete som sker dels mot svenska myndigheter och politiker av SBF, SFVF och den svenska AFCAR-alliansen, dels av den europeiska samarbetsorganisationen för den fria eftermarknaden, FIGIEFA, i Bryssel mot EU-kommissionen och EU-parlamentet.
– Vi står inför viktiga EU-beslut i flera frågor redan innan jul. Bland annat står vi inför definitionen av connected car och extended vehicle. Idag är det telematikägaren, OEM, som självutnämnt äger rätten till fordonets hela digitala innehåll. Med envishet hävdar bilsammansättarna att det är definitionen extended vehicle – omfatta allt som även är kring själva fordonet – som ska gälla. Detta för att ge sig själva kontrollen och därmed rätten till all fordonsgenererad data i realtid, att den måste ”passera gå” innan vi får del av den, förklarade Liljenberg och tillade att detta är en klar konkurrensbegränsning, mot EU-kommissionens förordning 461/2010, och strider förmodligen även mot EU:s Romfördrag om fri konkurrens, fri företagsamhet och konsumentens valfrihet samt är ett hot mot viktig samhällsservice på landsbygden.
En annan viktig fråga är OBD-kontaktens framtid. Där är kravet är att kontaktdonet ska finnas kvar och att dess innehåll inte ska begränsas, utan det ska vara full OBD som krav på nya typgodkännande av bilar även inom EU fortsättningsvis.
– Detta för att verkstaden ska kunna utföra reparationen på sådant sätt att den inte påverkar miljön negativ eller försämrar bilens trafiksäkerhet, påpekade Christer Liljenberg och tillade att svenska AFCAR har en dialog med Näringsdepartementet.
Men det är en tuff kamp för bilhandelns och verkstädernas rättigheter som förs i Bryssel. Fordonstillverkarna har 143 registrerade EU-lobbyister, medan bilhandel, verkstäder och underleverantörerna har blott 16 lobbyister på heltid.
– Därför är det arbete som vi utför i Sverige så viktigt, att vi driver kampanjen ”Verkstadsvalet är ditt” och lobbykampanjen ”Bilverkstadsdöden”. Om vi inte gjorde det så skulle vi inte ha en chans mot bilsammansättarna, avslutade Christer Liljenberg.