Trängselskatteförmån beskattas från årsskiftet
Trängselskatteförmån ska beskattas från årsskiftet. Det står klart sedan riksdagen röstat igenom regeringens budget. Beslutet innebär också att bonus malus-skatten införs den 1 juli 2018, liksom den ändrade beräkningen av bilförmån.
Sedan trängselskatten infördes för drygt tio år sedan har värdet av trängselskatt och andra infrastrukturavgifter ingått i bilförmånen.
- Detta synsätt bekräftades också av en dom i regeringsrätten år 2008, konstaterar Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som i december arrangerar Tjänstebilsdagarna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
I budgetpropositionen för 2018 har regeringen dock lyft ut trängselskatten, broavgifter och andra infrastrukturskatter ur bilförmånen, och den privata nyttan av dessa förmåner ska beskattas separat.
I och med att riksdagen nu röstat igenom regeringens budget för 2018, så står det också klart att bland annat privata trängselskattepassager ska beskattas separat från och med årsskiftet.
- Under hösten har jag föreläst för hundratals personer om de kommande skatteförändringarna, och många är tagna på sängen, konstaterar Ronny Svensson, som är kritisk till hur snabbt förändringarna ska genomföras.
- Ingen är egentligen redo. Varken hanteringsbolagen, arbetsgivarna eller förarna har några rutiner färdiga för detta, och Transportstyrelsen är så långsamma att man fått skjuta på hela processen.
Riksdagsbeslutet innebär också att nya bilar ska omfattas av bonus malus-systemet, som börjar gälla den 1 juli nästa år. Då försvinner också begreppet ”miljöbil” och därmed även den femåriga skattefriheten för dessa bilar.
- Skatten höjs mest för törstiga dieselbilar, främst lätta lastbilar, så nu lär det bli hårt tryck på bilhandlarna att leverera bilar innan halvårsskiftet, säger Ronny Svensson, medan vi kommer att se en nedgång på elbilsförsäljningen, eftersom bonusen höjs den 1 juli.
Vid halvårsskiftet nästa år ändras också beräkningen av bilförmån för nyregistrerade bilar, så att den bonus malus-baserade fordonsskatten ska ingå i förmånsvärdet under de tre första åren.
- Detta kommer att styra både arbetsgivare och förare mot bränslesnålare och alternativt drivna bilar, konstaterar Ronny Svensson.