Orio varslar 40 anställda
Orio är mitt inne i en förändring av verksamheten för att stärka sin position som en stark distributör av reservdelar för Saab-bilar och andra bilmärken samt som en partner och leverantör av tredjeparts logistiktjänster.
-Vår omställning av verksamheten tar tid och även om vi ser en positiv utveckling inte minst på logistiksidan, möter inte tillväxttakten den förväntan vi haft. Därför kommer vi anpassa vår kostnadsbas, men samtidigt ta ett större steg utvecklingsmässigt, strukturellt. Denna omstrukturering kommer stärka redan tagna initiativ på flera områden, såväl i Sverige som internationellt. Omstrukturering kommer beröra ca. 40 personer i Sverige, säger Jonas Tegström, vd för Orio AB.
Under de senaste tre åren har Orio gjort stora investeringar för att säkerställa tillgång på reservdelar till Saab-bilen. Detta har varit positivt för marknaden och vi ser att nedgången på vissa områden har varit mindre än förväntat. Dessa satsningar fortsätter under vintern med lansering av ytterligare initiativ, som underlättar för Saab-bilägare och verkstäderna, att serva och underhålla Saab-bilar runt om i världen. Parallellt pågår en affärsutveckling av en ny reservdelsaffär till andra bilmärken. Stora satsningar görs även inom logistikområdet.
Koncernens strategi är att utöka produkt- och tjänsteutbudet på såväl reservdelssidan som logistiksidan, parallellt med en breddning av kundbasen. Orio erbjuder nu, förutom ett fulltäckande Saab Original-sortiment, även ett brett utbud till 26 av de mest vanliga bilmärkena i Sverige och Tyskland.
-Med utgångspunkt i Orios befintliga strukturkapital har vi under senare år tagit ett antal viktiga utvecklingssteg för att långsiktigt exekvera strategin och stärka företagets konkurrenskraft. Exempel är etablering av två centrala distributionscenter i Europa, strukturella förändringar i USA, lansering av ett breddat produkterbjudande, expansion av verkstadsnätet och smartare kundlösningar i digitala plattformar. Under året kommer vi att fortsätta detta utvecklingsarbete för att skapa nya värden för befintliga och nya kunder, inledningsvis med fokus på Sverige och Tyskland, heter det i en pressinformation från Orio.
Bild på Jonas Tegström