FIGIEFA kommenterar EU:s vision för bilindustrin
EU:s toppmöte om hela värdekedjan inom automotive, GEAR 2030, har lagt fram sin slutrapport och vision för den europeiska fordonsindustrin.
Utifrån denna kräver den europeiska branschorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA, ett snabbt införande av en driftskompatibel telematikplattform för att säkerställa likvärdiga digitaliseringsmöjligheter för hela fordonsvärdekedjan.
– Slutrapporten är en avslutning på en tvåårig resa om bilindustrins framtid, säger Elzbieta Bienkowska, EU:s kommissionär för den inre marknaden, i en officiell slutkommentar till GEAR2030.
Sveriges Bildelsgrossisters Förenings ordförande, Christer Liljenberg, är även vice ordförande i FIGIEFA. Som ende nordbo inom automotiveindustrin har han deltagit i en av toppmötets arbetsgrupper. Han har varit FIGIEFA:s röst med målet att lyfta fram den fristående eftermarknaden, IAM, så att den ges rätt förutsättningar och därmed möjlighet att konkurrera med sina tjänster och produkter även fortsättningsvis.
– I toppmötet har stor vikt lagts vid att lyfta fram automotivesektorns samlade betydelse för jobb, ekonomisk tillväxt och mobilitet inom EU. Tyvärr har även transportsektorn, distribution, bygg och anläggning, tagits upp i statistiken vilket gett en missvisande bild av sektorns betydelse för sysselsättningen, säger Christer Liljenberg.
Enligt GEAR2030-statistik sysselsätter automotivesektorn 12 miljoner personer inom EU. Rensar man statistiken från transportsektorn återstår 3,3 miljoner personer inom fordons- och komponenttillverkning och 4,3 miljoner personer sysselsatta inom bilhandel och eftermarknadstjänster och -produkter. Det vill säga en övervikt för distributions- och serviceledet. En bransch som helt domineras av små och medelstora företag, SME, med stor geografisk spridning.
– En viktig slutsats från toppmötet är att bilindustrin kommer att drabbas av en omfattande strukturomvandling i och med ökad digitalisering, autonom körning och uppkopplade fordon samt generella samhällsförändringar som urbanisering och krav på hållbarhet. Från FIGIEFA:s sida har vi påtalat att tillgång till fordonsdatan, bilens digitala innehåll, är nyckeln till utvecklingen och innovation inom det digitala området, säger Christer Liljenberg och fortsätter:
– Därför är det med glädje att slutrapportens rekommendation, punkt 26, uppmanar EU-kommissionen att bedöma om ytterligare sektorsspecifik lagstiftning behövs för tillgång till fordonsdata.
Christer Liljenberg säger att den av EU beställda Transport Research Labs-rapport och dess detaljerade analys av tekniska lösningar för fjärråtkomst av fordonets digitala innehåll, visar på en enda lösning som uppfyller alla C-ITS-principer, Cooperative Intelligent Transport Systems. Det är en lösning som innebär kompatibel, standardiserad, säker och öppen tillgång till fordonsplattformen.
– Från FIGIEFA:s sida uppmanar vi därför Europeiska Kommissionen att snabbt gå vidare med en lagstiftningsimplementering av den interoperabla telematikplattformen. Det är den enda lösningen som möjliggör innovativa tjänster för europeiska bilkonsumenter och som därigenom förbättrar den europeiska bilindustrins konkurrenskraft, avslutar Christer Liljenberg.