Nu ska dieselbilens framtid avgöras
Problemen med höga utsläpp av hälsofarliga kväveoxider från dieselbilar har fått stor uppmärksamhet på senare tid. Men någon kontroll av utsläppen i verklig körning görs fortfarande inte. Nu får IVL Svenska Miljöinstitutet 4,5 miljoner kronor från Vinnova och Trafikverket för att utvärdera screeningmätningar med så kallad remote sensing-teknik.
För närvarande finns omkring 1,5 miljoner dieseldrivna personbilar och ytterligare en halv miljon dieseldrivna lätta lastbilar registrerade i Sverige. 2016 svarade dessa för 20 procent av Sveriges totala utsläpp av kväveoxider, varav den helt dominerande delen kom från dieselfordon i de senaste miljöklasserna, Euro 5 och 6.
– Eftersom medellivslängden för dessa fordon är 15-20 år kommer de att trafikera de svenska vägarna under lång tid framöver och släppa ut oacceptabelt stora mängder av kväveoxider, om inga ytterligare åtgärder vidtas. Detta gäller inte bara i Sverige, utan inom hela EU, säger Åke Sjödin, utsläppsexpert och projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
Under de senaste tjugo åren har andelen dieselpersonbilar ökat kraftigt, från omkring fem procent i mitten av 90-talet till nära 50 procent 2016. Parallellt med denna trend har luftkvaliteten i svenska städer inte förbättrats nämnvärt vad gäller kväveoxider, trots successivt skärpta miljökrav.
– I dag vet vi att dessa problem till stor del beror på att utsläppen från dieselfordon inte har minskat, vilket delvis är en följd av vissa biltillverkares fusk med avgasreningen i certifieringsproven, säger Åke Sjödin.
Någon utsläppskontroll av kväveoxider på den rullande fordonsparken görs i dag överhuvudtaget inte, vare sig i Sverige eller i resten av EU. USA har däremot länge i sina bilbesiktningsprogram utfört vägkantsmätningar med fjärranalys av avgaser från förbipasserande enskilda fordon - så kallad remote sensing. Det är också denna teknik som har använts för att bekräfta hur mycket högre utsläppen från dieselbilar är i verklig körning jämfört med vad vissa biltillverkare själva har uppgett.
IVL ska nu utvärdera om och hur screening av utsläpp i verklig trafik med remote sensing-teknik kan användas i bland annat den återkommande bilbesiktningen.