Dålig lönsamhet bland verkstäder
-Jag är uppriktigt bekymrad över lönsamheten för bilverkstäder. Generellt är det för många som har för dåliga resultat. Det beror främst på att det finns för många småverkstäder. De närmaste 5-10 åren kan vi räkna med att det blir en sanering i branschen.
Det säger Mekonomens koncernchef Pehr Oscarsson i en intervju i norska Motorbransjen. Han förklarar också att det är allt fler märkesverkstäder som ansluter sig till verkstadskedjor.
Han får medhåll av Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.
-Norska marknaden är lik den svenska eftersom vi också är ett glest befolkat land. Att allt fler börjar serva och reparera fler märken blir allt tydligare i Sverige, säger han.
-I julas var jag i Åre säger Bo Ericsson, där såg jag att Berners, som är en stor VW handlare hade tagit över en allbilsverkstad i Åre. Enligt Åre-tidningen ska man reparera och serva alla märken där. Det finns ett skäl till varför Ford Motor Company ska börja sälja alternativa delar, PSA gruppen köpte Autobutler och att Bilia har en egen allbils verkstadskedja som heter Verkstadspartner.
-För många är det en överlevnadsfråga när antalet verkstadstimmar sjunker. Den här trenden har jag följt över 20 år och har statistik över utvecklingen. Samtidigt är det inte så svårt att följa utvecklingen eftersom vi kan jämföra oss med andra länder inom EU som har en nyare vagnpark än vad vi har i Sverige, där kan vi se vilka konsekvenser det här får inom några år, säger Ericsson.
-El och hybrider kommer naturligtvis så småningom också påskynda den här utvecklingen. Självklart kan man kompensera sig för färre timmar och kanske arbeta mer med däck, glas och rekond, säger Bo Ericsson.