KBV tar höjd för Godkänd Bilverkstad
Branschstandarden Godkänd Bilverkstad är ett steg i rätt riktning, enligt Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.
– Redan för 23 år sedan påbörjade branschen en frivillig självsanering genom bildandet av Kontrollerad Bilverkstad (KBV) med målen bättre verkstadskvalitet och därmed nöjdare kunder, inleder Thomas Engström.
Bilprovningen fick ansvaret för kontrollverksamheten medan KBV administrerade konceptet. Med tiden utvecklades konceptet till att idag vara en renodlad verksamhet som tillfullo drivs av KBV med egen anställd personal. KBV har alltid drivits som ett frivilligt koncept. Men KBV hade en period med skakig leverans av kontrollerna, vilket gjorde att konceptet ifrågasattes av branschen.
– Tyvärr innebar frivilligheten att många verkstäder valde att ställa sig utanför Kontrollerad Bilverkstad och rätten till skylten med den gröna punkten, då de inte riktigt förstod förtjänsten med kvalitetsarbetet, att nöjda kunder och färre backjobb starkt påverkar verkstadens lönsamhet, säger Thomas Engström och summerar verkstädernas agerande i att de såg utgiften men inte besparingen när backjobben blev 20 procent färre och kunderna trognare, lojalare, tack vare arbetet med ständiga förbättringar.
– Vi arbetar varje dag med att övertyga branschen om värdet av extern kvalitetsuppföljning av fackmässigt utförda verkstadsjobb och god kundservice. Vi vet att effekterna är oerhört positiva med stärkt verkstadskvalitet, nöjdare kunder och lönsammare verksamhet! Samtidigt är det oerhört viktigt att man jobbar aktivt med resultatet av uppföljningen. Hittade fel skall leda till förbättringar i verksamheten!
Enligt Thomas Engström förlitar sig många på egenkontroller och egna kundmätningar, utan att egentligen veta vad det är och utan att förstå dess nytta.
– Egenkontroller kan vara bra, det beror helt på hur dessa genomförs och hur man jobbar med resultatet. Kundnöjdhet är viktigt att följa upp, men förstå att det är den upplevda kundservicen som kunderna uttalar sig om. Tro inte att kunderna kan bedöma fackmässigheten och teknisk kvalitet på verkstaden!
I sex år har Thomas Engström rattat KBV, Kontrollerad Bilverkstad. Han rekryterades dit efter mångårigt arbete med kvalitet och verksamhetsutveckling inom tillverkningsindustrin. Under de senaste åren har organisationen växt och dess erbjudande vidgats till att inte enbart omfatta tredjepartskontroller för bil- och skadeverkstäder.
– Idag är vi rikstäckande, driver all kontrollverksamhet i egen regi, har egen teknisk chef och eget kansli. Nyligen har vi rekryterat Henric Widén från MRF:s som ny marknadsassistent. Vårt erbjudande spänner från traditionell inspektions- och coachningsverksamhet till exklusiva, skräddarsydda, uppdrag inom mystery shopping och verksamhetsutveckling för både service- och skadeverkstäder, såväl märkesauktoriserade som fristående.
– Kontrollerad Bilverkstad är ett one-stop-shop inom kvalitet och verksamhetsutveckling, sammanfattar Thomas Engström.
När MRF och SFVF påbörjar utrullningen av kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad under 2018 är KBV:s rikstäckande organisation redo.
– För det första välkomnar vi initiativet med Godkänd Bilverkstad som en kvalitetsstandard för bilverkstäder. Branschen visar därigenom både tydlighet och ambition med att säkerställa kvalitet och kundservice. Lagstiftningsalternativet hade varit ett stort nederlag, underbetyg, för motorbranschen, menar Thomas Engström.
– För det andra, för vårt eget vidkommande, är vi organisatoriskt klara för att arbeta med den kontroll- och revisionsverksamhet som Godkänd Bilverkstad kräver. Vad vi och övriga tredjepartskontrollanter (kontrollföretag) väntar på är kravdokumentet och tolkningen av dess innehåll, innebörden av Godkänd Bilverkstad och vad som kvalitetscoacherna ska följa upp, säger Thomas.
I dagsläget är cirka 700 verkstäder anslutna till KBV och/eller Kontrollerad Bilverkstad, KBV, eller Kontrollerad Skadeverkstad, KSV. Det sistnämnda styrs av de riktlinjer för skadeverkstäder som är under utarbetande.
När Godkänd Bilverkstad är fullt utrullad kommer antalet kvalitetskontrollerade verkstäder att ha mångdubblats.
– Vår uppskattning, som bygger på verkstäder anslutna till MRF eller SFVF och där det kommer att bli ett medlemsvillkor att vara ansluten till Godkänd Bilverkstad, är att vi kommer att landa kring 2300-2500 verkstäder anslutna till kvalitetsstandarden, säger Thomas Engström och tillägger att säkerställa verkstädernas kompentens, att den både har kunskap och har rätt tekniska förutsättningar för att genomföra fackmässiga reparationer på de bilar som verkstaden tar emot är bland det allra viktigast i standarden.
– Vet man vad man ska göra och hur, så blir det så mycket enklare samtidigt som risken för kostsamma backjobb minskar, avslutar Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.
– Mycket av de nya kraven är självklarheter, egentligen. Är det något som man bör förbereda sig på som verkstad så är det rutinerna med stickprovskontroller. Se till att starta uppföljning med stickprovskontroller, det är ett bra tips att för att bli en Godkänd Bilverkstad, avslutar Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.