Automatiseringen har nått fordonslackerarna
Fordonslackeringsbranschen befinner sig, precis som övriga fordonsbranschen, i konstant förändring. Även här ger ny teknik helt nya möjligheter att arbeta enklare och smartare. Ett av de bolag som under de senaste åren har varit med att driva denna utveckling är PPG Industries, som med lackmärkena Nexa och PPG under de senaste åren har installerat över 25 automatiska blandningsmaskiner hos sina kunder.
PPG samarbetar hela tiden med sina kunder på att göra det så effektivt som möjligt att lackera bilar. För att nå detta mål har man bland annat installerat helautomatiska blandningsmaskiner för blandning av lacken som används vid bilreparation. PPG var först med att erbjuda dessa maskiner i samarbete med det franska företaget Fillon, och för inte länge sedan gjorde de sin 25:e installation i Norden.
-Under det senaste året har vi varit privilegierade och fått många nya kunder. Och en av förklaringarna på denna positiva utveckling tror jag beror på vårt fokus på att arbeta målinriktat med att öka kundernas lönsamhet, säger Farah Mourali, försäljningschef för den direkta säljkanalen för PPG i Sverige.
Den automatiska blandningsmaskinen Daisy Wheel understödjer PPG:s ambition om att hjälpa kunderna att tjäna mer pengar, bland annat för att maskinen frigör värdefull arbetstid, som kan användas till andra, mer värdeskapande aktiviteter på verkstaden. Maskinen blandar dessutom färgen mer exakt än den duktigaste fordonslackeraren, vilket innebär färre omlackeringar till följd av för stora färgavvikelser.
På PPG är tiden i fokus på flera sätt. Bolaget har utvecklat en särskild LEAN-utbildning som fokuserar på att minimera spilltid i verkstäderna och på att hjälpa kunderna att minska de processer i verkstaden som inte skapar värde och som man därmed inte kan ta betalt för.
-Våra LEAN-kurser har varit mycket populära och alla de kurser vi har haft under 2017 har varit fullbokade. Vi har behövt anordna extrakurser för att tillmötesgå efterfrågan. En del av förklaringen bakom populariteten beror antagligen på att pressen på skadecentren att driva verkstäderna med lägsta möjliga omkostnad har blivit större för att kunna klara sig i en bransch som är under stor prispress, menar Farah Mourali.