Volvo Cars rapporterar rekordförsäljning för 2017
Volvo Cars rapporterar rekordförsäljning för 2017, med en global försäljning som steg 7,0 procent jämfört med 2016 till 571 577 bilar, drivet av tillväxt i alla regioner. Försäljningen av bilarna i de nya XC60- och 90-serierna var de främsta drivkrafterna, vilket visar på effekten av Volvo Cars egenutvecklade SPA-arkitektur (Scalable Product Architecture), en modulär fordonsarkitektur sett till design, teknik och varumärke.
I regionen Asia Pacific ökade försäljningen med hela 20,9 procent efter en rekordhög försäljning i Kina, Volvos största marknad, där försäljningen ökade med 25,8 procent jämfört med 2016. Samtidigt ökade försäljningen i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika) med 3,3 procent under 2017 jämfört med 2016, medan försäljningen ökade med 0,7 procent i region Americas.
2017 var ett viktigt år för Volvo Cars på många sätt. Nya XC60, som ersatte företagets bästsäljande modell, tillika den mest sålda mellanstora SUV:en i Europa, premiärvisades på motormässan i Genève i mars.
Volvo Cars meddelade även att man kommer att ge elektrifieringen en central position i företagets framtida verksamhet, och att alla Volvo-bilar från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Detta innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor.
Som ett ytterligare steg i företagets fokus på elektrifiering lanserade Volvo även Polestar, ett nytt fristående bilmärke som är helt konsoliderat inom Volvo Car Group. Under året har Volvo Cars också fördjupat sitt samarbete med Geely Holding genom skapandet av ett samriskföretag för teknikutveckling. Samriskföretaget ska ge de skalekonomier som behövs för att möjliggöra en snabbare utveckling av nästa generations teknik för elbilar. Volvo tillkännagav även att man ska gå in som ägare av 30 procent i Geelys nya bilmärke LYNK & CO, som baseras på de båda företagens gemensamma kompakta modulära arkitektur, CMA.
I september lanserades XC40, Volvos första erbjudande i det snabbväxande SUV-segmentet. Volvo uppfann även en ny modell för bilanvändning med sin prenumerationstjänst "Care by Volvo", som gör det lika transparent, smidigt och enkelt att ha en bil som att ha ett mobilabonnemang. Ett koncept som introducerades med nya XC40.
Volvo Cars fortsatte arbetet med att uppföra sin nya tillverkningsanläggning i South Carolina, företagets första i USA, och man tillkännagav att anläggningen, utöver den kommande mellanstora sedanen S60, även kommer att tillverka nästa generations XC90 från och med 2021. Ökningen av Volvo Cars produktionskapacitet i USA betyder att investeringarna totalt uppgår till mer än 1,1 miljarder USD och ökar antalet nya arbetstillfällen som har skapats vid anläggningen i Charleston till närmare 4 000.
I slutet av året öppnade Volvo Cars upp för en helt ny marknad när man undertecknade ett ramavtal med Uber om att sälja tiotusentals basutrustade bilar som är kompatibla med teknik för autonom körning till samåkningsföretaget mellan 2019 och 2021.