Verkstaden erbjuder kunderna laddning till elbilar
Av Hans Fredriksson
Andelen hybrid och elfordon har haft en märkbar försäljningsökning de senaste åren. Vid årsskiftet fanns det drygt 44000 laddbara bilar i trafik i Sverige och den siffran kommer under de närmaste åren öka till kanske 200 000. Allt är dock beroende på hur myndigheterna har för avsikt att subventionera dessa fordon.
Hur är det då med möjligheten att ladda fordonen? Av dagens vagnpark är det inte många hybrid-modeller som går så mycket längre än 3-5 mil på el innan laddning erfordras. En vanlig elbil har i regel en räckvidd på mellan 10 – 15 mil i vårt svenska klimat. Undantaget är idag Tesla, som sägs gå ca 60 mil enligt specifikationen, medan verkligheten är betydligt lägre beroende på utetemperatur, mörkerkörning och antal strömförande apparater som är igång. Och alla fordon måste alltså laddas ofta beroende på typ av elektriskt drivsystem och användningsområde.
Idag är det många företag som satsat på ett sortiment av laddningsutrustning som blir komplettering till det vanliga 230 voltsurtaget som finns i de flesta villor, verkstäder, bensinstationer och parkeringsplatser med kupévärmarstolpe.
En av dessa är SellPower Nordic i Mölndal. SellPower har över 15 års erfarenhet av strömförsörjning och har sedan några år levererat ”smarta” system innehållande energilagring, solel, solvärme och laddstationer för elbilar.
I deras utbud finns allt från den enklaste laddstationen för hemmet till avancerade laddstationer för offentliga parkeringar där kunderna kan betala sin laddning via en mobil App.
SellPowers laddstationer för hem och kontor är mycket lättinstallerade och driftsäkra. Denna typ kräver oftast 16A 1-fas matning och det tar ungefär 3 timmar att ladda en hybridbil och ca 6 timmar att ladda en elbil med en sådan utrustning. Laddstationerna kan levereras med fast kabel, men det vanligasate är att man väljer en laddstatione med ett uttag så att den kan ladda alla biar oavsett vilken anslutning bilen har. Användaren laddar då bilen med en adapterkabel som i de flesta fall medföljer när man köper sin el- eller hybridbil. En laddstation av denna typ kan vara ett bra alternativ för en verkstad eller butik.
Om företaget vill erbjuda större kapacitet finns alternativet som erbjuder ”Typ 2” uttag, vilket är en Europa standard. Laddstationen kan då ladda alla fordon mellan 16A 1-fas (3,7kW) upp till 32A 3-fas(22kW) beroende på hur mycket ström fordonet kan ta emot.
Kostnaden för dessa olika typer av laddstationer är mellan 7 000 för den billigaste till 30 000 för den med störst kapacitet, samt med full kommunikation och betalningsfunktion.
SellPower har sedan i höstas presenterat sitt program för ett antal lokalgrossister och bilverkstäder och det finns ett klart intresse för att börja marknadsföra detta sortiment
SellPower har sedan i höstas presenterat sitt program för ett antal lokalgrossister och bilverkstäder och det finns ett klart intresse för att börja marknadsföra detta sortiment. Det är viktigt att man anlitar behörig elektriker för installation av dessa laddstationer för att garantera säker drift.
Bildtext: Här ses en laddstolpe som är installerad vid en bilverkstad i Mölndal och den utnyttjas dagligen av elbilar på service eller nattladdning.