23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

Lite längre och en extra sätesrad längst bak. Trevlig mellanklass-SUV som blivit ännu lite rymligare. Det lär gå hem hos svenska bilköpare.

Klicka på bilden till höger för att se alla bilderna!

Andra generationens Tiguan har tuffat till sig i formspråket. Den Tiguan vi kör har tillnamnet ”Allspace”, vilket betyder att den är förlängd 20 centimeter. Det har gett plats för en till sätesrad längst bak med två sittplatser. Och vore det inte för att den mittersta sätesraden – det vill säga det ordinarie baksätet – går att flytta i längsled max 18 centimeter så skulle det bli på tok för trångt för dem som sitter på någon av de två platserna i extrasätet längst bak. Bakdörrarna på Allspace är också förlängda, vilket underlättar när man ska kliva in i extrasätet längst bak.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga Vignale 180 TDci 4x4

Alltifrån detaljkvaliteten på inredningen till känslan i knappar, växelspaken och dörrar skvallrar om att Volkswagen idag tillhör den exklusiva gruppen av premiumtillverkare.

Instrumenteringen som de runda hastighets- och varvtalsmätarna till trots är helt digital är rent grafiskt omsorgsfullt designad.

Detaljkvalitet i all ära, men VW har fått en förkärlek för hårt stoppade säten på senare år. Ändå kan undertecknad konstatera att en 25-milatripp utan paus inte förmår ge träsmak. VW lyckas även här.

När provbilen hämtas bjuder Mälardalen på rejält vinterslask med ymnigt blötsnöande och rejäla moddsträngar även på E4. Och då blir man varse vilken idioti det är att utrusta en 2 ton tung SUV med 19 tum stora och breda vinterdäck. En annars kursstabil vagn med direkt och finstämd styrning beter sig nu som en understyrd och framtung koloss när man ska plöja sig genom moddsträngarna.

Annars är det en fröjd att sväva fram i den sobert diskreta kupén och njuta av den 7-växlade dubbelkopplingslådans så gott som sömlösa växlingar och det där trevligt dova morrande dieselmurret från motorn – fjärran från det ofta lite skramliga knatter som många andra dieselmotorer ger. Och den 190 hästar starka dieselfyran känns hyfsat väl dimensionerad för bilen, Den som ofta kommer dra tunga släp föredrar kanske Tiguan med största dieselmotorn – egentligen samma motor fast med effektuttaget 240 hästar och hela 500 newtonmeters vridmoment.

I likhet med hos den Ford Kuga med dieselspis som provkördes nyligen, så noteras att DSG-lådan ofta gärna växlar upp redan vid 1100-1200 varv per minut. Och när man har saktat ned och ska accelerera upp igen så behöver man trycka ned gaspedalen ganska långt innan DSG-lådan vill växla ned. Bilen upplevs därför ibland som seg i accelerationen – undrar om det är automatlådan som är optimerad snarare för att spara bränsleförbrukning istället för att ge en bra körrytm, eller en kommande programvaruuppdatering som kanske löser problemet?

När undertecknad hämtar bilen hos Volkswagen i Södertälje har den bara rullat dryga 50 mil. Det är förhoppningsvis förklaringen till att den sörplat i sig dryga litern per mil när det är dags att tanka. Den angivna förbrukningen på cirka 0,7 liter per mil vid blandad körning är förstås en glädjessiffra, men en SUV av denna storlek och motorstyrka borde gissningsvis kunna klara sig med runt 0,8–0,9 liter milen vid lugn landsvägskörning.

Volkswagen-gruppen har det senaste decenniet dragits med en del kvalitetsproblem. Men på en punkt gör premiumbiljätten en nästan aldrig besviken; de levererar bilar med fantastisk detaljkvalitet, förfinade motorer och en genomtänkt och sober design.

Volkswagen-bilar tycks sälja sig själva; varken dieselskandaler, sträckta kamkedjor eller rasade DSG-lådor tycks ha skrämt bort en endaste kund. Till konkurrenternas stora förtret. Starkaste köpargumenten för en Allspace är kanske att den erbjuder ytterligare några centimeter av den ytterst trevliga och förfinade varan Tiguan, eller ett billigare och förnuftigare alternativ till Touareg – som många kunder ändå inte har råd med.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga vignale 180 TDci 4x4

FAKTA VW Tiguan Allspace

Motor: Tvärställd 4-cyl rak diesel med adblue-tillsats. Kamrem. 4 ventiler/cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 91,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500-4000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1900-3300 r/min.

Kraftöverföring Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar

Styrning Eldriven servo

Bromsar Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem

Hjul Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/50 R19

Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 279, längd 470, bredd 184, höjd 167, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 775, maxlast 620, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 700 – 1 775 liter (sjusits), 760 – 1 920 liter (femsits)

VW räknar med att majoriteten (runt 70%) av Tiguan kommer säljas med dieselmotor. Men man ser samtidigt att kundernas intresse för bensinmotorer ökar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062