Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck
Kristin Wold, senior rådgivare på sektionen för tillsyn och kontroll på Vegdirektoratet på Statens Vegvesen, när infördes lagkrav på auktorisation av bilverkstäder i Norge?
– Den första lag om godkännande av bilverkstäder är från 17 oktober 1947. Så systemet med auktorisation har funnits länge. Men det har hänt en hel del med regelverket kring auktorisationer sedan dess.
TIDIGARE ARTIKLAR: Över 500 olagliga verkstäder i Norge
Har problemet med bilverkstäder i Norge som saknar auktorisation vuxit?
– Verkstäder som arbetar utan nödvändig auktorisation är ett problem som funnits i många år. På Statens Vegvesen har vi följt upp problemet med olagliga bilverkstäder sedan en lång tid tillbaka. Och vårt mål har alltid varit att få verkstäderna att ansöka om auktorisation, så att de uppfyller kraven.
– För att få bukt med problemet så har vi sedan 2016 jobbat målmedvetet med att få en bra bild över de olagliga verkstäderna och vilka problem som deras verksamhet medför. Hur vanligt förekommande det är med olagliga verkstäder är svårt att säga. Vi har de senaste arton månaderna genomfört en lång rad auktioner mot olagliga bilverkstäder. Och vi har hittat verkstäder som använder sig av illegal arbetskraft, lönedumpning, brister i kompetensen hos arbetskraften, bristande verktyg, trafikfarliga reparationer, underlåtelse att betala skatter och avgifter och så vidare. Bilverkstäder som jobbar utan auktorisation kan också bli polisanmälda.
Är det främst verkstäderna som saknar auktorisation som nyttjar illegal arbetskraft?
– Vår uppfattning är att det primärt är icke godkända verkstäder som gör det. Det finns även godkända verkstäder som använder sig av illegal arbetskraft, och dem har vi följt upp i form av kontroller och åtgärder.
Får ni in tips om olagliga bilverkstäder, eller är det främst genom oanmälda kontroller som ni hittar dem?
– Krimsektionen på Statens Vegvesen har en tipsadress (krimtips@vegvesen.no). I den mejlkorgen får vi flera tips varje vecka om olagliga verkstäder. De flesta tipsen kommer utifrån. Det kommer även en del tips direkt till de regionala tillsynsavdelningarna på Statens Vegvesen.
LÄS MER: Över 500 olagliga bilverkstäder i Norge
FAKTA auktorisation för bilverkstäder i Norge
Alla som jobbar med reparation av vitala delar på bilar, MC, moped, traktorer och motorredskap konstruerade för hastigheter högre än 50 km/h eller släp med broms måste enligt norsk lagstiftning ha ett godkännande utfärdat av myndigheten Statens Vegvesen.
Kraven för att bli godkänd verkstad regleras i ”Forskrift om kjøretøyverksteder”, om utfärdades av Vegdirektoratet den 13/5 2009. Här ställs specifika krav på lokaler, teknisk utrustning, ledarskapet, personalen och kvalitetsstyringssystem.