EU drar åt snaran kring förbränningsmotorn
År 2020 ska en genomsnittlig ny bil släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer ur avgasröret. EU-kommissionen vill att utsläppen ska minska med ytterligare 30 procent till år 2030. Förslaget har nu varit ute på remiss, och Gröna Bilister har lämnat sina synpunkter.
Kravet för år 2030 uttrycks i procent jämfört med år 2020 snarare än i absoluta tal eftersom det baseras den nya körcykel WLTP som ersätter NEDC-cykeln. Uttryckt i utsläpp enligt NEDC motsvarar det nya målet ett utsläpp på högst 66,5 g CO2/km. Idag är det i stort sett endast laddhybrider och elbilar som har så låga utsläpp. Gröna Bilister uppskattar därför att 30-50 procent av de nya bilarna måste vara elektrifierade år 2030 för att målet ska nås.
Gröna Bilister menar ändå att kravet kan skärpas ytterligare ett snäpp, så att det genomsnittliga CO2-utsläppet ur avgasröret ska minska med 40 procent mellan åren 2020 och 2030.
Det liggande förslaget kommer att medföra en omfattande satsning på elektrifiering och energieffektivisering. Det kommer dock inte att påskynda övergången från fossila bränslen till förnybara. Därför måste förslaget kompletteras med krav på att alla fordon utrustade med förbränningsmotor ska typgodkännas för ett alternativt bränsle, även laddhybrider.
– Ett sådant krav skulle inte medföra några svårigheter för tillverkarna, säger Per Östborn, styrelseledamot i Gröna Bilister. Det kan därför införas på kort varsel. Små eller inga ingrepp behövs i en bensin- eller dieselbil för att den ska kunna köras på etanol E85 eller förnybar diesel HVO.
– Lika lätt är det att justera laddhybrider så att de kan köras förnybart när elen är slut, fortsätter Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det är egentligen obegripligt att dagens laddhybrider är beroende av fossil bensin eller diesel.
Gröna Bilister applåderar att den nya körcykeln WLTP ligger till grund för de föreslagna utsläppsmålen.
– Förtroendet för den tidigare körcykeln NEDC sjönk till botten när skillnaderna mellan certifierade och verkliga utsläpp ökade successivt, säger Per Östborn. Detta urholkade också effekten av EU:s nuvarande utsläppsmål.
För att återupprätta förtroendet för de certifierade utsläppsvärdena och för EU:s utsläppsmål är det också mycket bra att EU vill följa upp om den nya körcykeln WLTP verkligen motsvarar realistisk körning, och genom oberoende tester kontrollera att de certifierade värden som tillverkarna tar fram stämmer.
– Detta förslag kan bli startskottet för en verklig omställning av vägtrafiken i Europa, säger Johanna Grant. Men då måste det kompletteras med krav på att alla lätta fordon ska vara typgodkända för ett alternativt drivmedel senast år 2025, gärna ännu tidigare.