PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100:
När den lanserades 1976 var Ford Fiesta som den tidens bilar i kompaktklassen; trång, bullrig, spartanskt utrustad och klent motoriserad.
Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på nya Ford Fiesta!
Sex generationer senare har Ford Fiesta vuxit till en liten bil, med i många stycken den stora bilens komfort, prestanda och utrustningsnivå.
Därför är den splitter nya Ford Fiesta vi sätter oss i utrustad med 6-växlad automatlåda, riktig klimatanläggning, filkörningsassistent och rattvärme och diverse andra godsaker som inte ens fanns som extrautrustning om vi backar några år.
När vi vrider om nyckeln kommer nästa överraskning. Motorn hörs knappt, inte ens vid gaspådrag. Under huven sitter Fords prisade Ecoboost-motor, en 1 liter stor 3-cylindrig bensinare som tack vare turboöverladdning ger 100 hästar. Det karakteristiska 3-cylindriga knattret hörs knappt.
Att lägga i drive-läget och köra ut på motorvägen blir en aha-upplevelse. Vid måttligt och medelstort gaspådrag växlar automatlådan oftast upp redan vid 1400-1500 varv och på högsta växeln i motorvägsfart ligger motorn på dryga 2000 varv i minuten. Det är som att köra en dieselbil! Man får förmoda att poängen med utväxlingen är att spara bränsle. Mindre slitage på motorn får man på köpet.
100 turboassisterade hästkrafter i en liten bil som Ford Fiesta ger fina prestanda, även i högre farter. Det oundvikliga priset man får betala för detta är förstås en högre bränsleförbrukning. Efter runt 50 mil på mestadels motorvägar och en del 70- och 90-vägar visar sig Fiestan ha sörplat i sig dryga 0,67 liter milen. Det är trots allt en hyfsad siffra, dock vida mer än de 0,42 liter milen Ford anger att den ska förbruka. Det lönar sig uppenbarligen fortfarande att blåljuga om bränsleförbrukningen för bilisterna.
Läs fler provkörningar: Bredaxlad premium-SUV
I likhet med de flesta konkurrenterna bjuder Ford Fiesta på oförskämt bra innerutrymmen med tanke på yttermåtten. Någon antydan till träsmak har man inte heller efter dryga 20 mils sträckkörning.
Det är svårt att hitta något att klaga på hos nya Fiesta. Ja, det skulle väl vara att provexemplaret, trots att det har utrustningspaketet ”Titanium” saknar elhissar på bakre sidofönstren. En å andra sidan ganska oviktig detalj.
Främsta hindret för att nya Fiesta ska bli en försäljningssuccé är kanske de svenska bilköparnas sjukt stora faiblesse för kombibilar. För ett en- eller tvåpersonshushåll utan skrymmande intressen (vindsurfning, slalom) räcker en bil som Fiesta gott och väl. Och man får samma utrustningsnivå och prestanda som hos VW Polo och de andra tyska konkurrenterna, men spar många sköna tusenlappar.
FAKTA Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor, 4 ventiler/cylinder. Kamkedja. Kompression 10:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) mellan 4 500-6 500 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 500-4 000 r/min
Kraftöverföring: 6-växlad automat
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmare och undre triangellänkar fram. Bak torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,05 meter.
Hjul: Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 249, längd 404, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 151/147. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 230, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 42 liter. Bagagevolym 303-984 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 183 km/h.