Würth Svenska AB växte två-siffrigt under jubileumsåret 2017
Würth Svenska AB, en av Sveriges ledande leverantörer av förbrukningsmaterial, verktyg och maskiner till proffsmarknaden redovisar sin preliminära försäljningsrapport för 2017.
Bolaget visar återigen upp ett nytt försäljningsrekord. Omsättningen hamnade på ca 803 miljoner och tillväxten på ca 10 %. - Vi ser den största tillväxten hos Byggdivisionen och Digitala affären, men även Fordon/Cargo, Metall/Industri och vår Butikskedja visar fina tillväxttal, säger vd Torbjörn Seger.
Bolaget som firade 50 år 2017 har haft en stor kundtillströmning under året. Jag är mest nöjd med inflödet av nya kunder och resultatet av ”nöjd kund mätningen”. - Det visar att vi på det stora hela gör rätt saker över hela linjen, även om vi givetvis har många områden vi ska förbättra, säger Torbjörn Seger. -Vi har gjort stora investeringar under året, vi har tillsatt 26 nya tjänster, öppnat två nya butiker och haft stort fokus på kompetensutveckling. Utöver det så har vi satsat på ökad digitalisering och bättre IT-stöd.
-Preliminärt resultat (EBIT) är ca 24.5 miljoner eller 3.1 %. Det är en relativt låg nivå, men samtidigt ett medvetet val för att fortsätta växa tvåsiffrigt kommande år. Ambitionen för 2018 är att nå 900 miljoner och hamna kring 4 % i vinstmarginal, avslutar Torbjörn Seger.
Bild: Torbjörn Seger, vd Würth Svenska AB