Avsiktsförklaring från SFVF: ”Vi övertar däckaffären!”
– Under alldeles för lång tid har för få arbetat med att skapa rimliga regler för däckaffären. Den är en väsentlig affär för många av våra verkstäder i dag, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Av SFVF:s 2 300 medlemsföretag arbetar 1 755 medlemsföretag med däck på lätta och tunga sidan.
SFVF är Nordens största fordonsbranschförening och ska ha stor tyngd även i denna del av trafiksäkerhet. 1997 bestämdes att ingen ska skadads allvarligt eller dö i trafiken från och med 2020. Denna vinter har återigen bevisat hur ogenomtänkt gällande lagkrav är.
– När Trafikverket och Transportstyrelsen 2011 föreslog att fordon som väger mer än 3,5 ton ska ha vinterhjul på drivaxlarna, borde fler ha insett hur dåligt förslaget var. Att införa en lag med krav på vinterhjul på alla axlar, kommer starkt att bidra till vår nollvision. Detta och fler viktiga däckfrågor kommer vi att börja arbeta systematiskt och frenetiskt med, säger Bo Ericsson.
Hittills har det inte varit lagkrav på att man ska ha vinterdäck på alla hjulen, en fråga som SFVF nu vill driva. Och det ska gälla både svenska och utländska åkerier. Sköter man inte detta ska man också få ordentliga böter, för säkerheten på våra vägar måste komma främst. Hur det ser ut i andra länder kan man läsa om här, men Sveriges nordliga läge gör oss lite unika när det gäller däck.
– Självklart kommer vi tillsammans med våra lastbilsverkstäder och däckverkstäder att ta tag i arbete på väg, en fråga som måste lösas. Användandet av friktionsdäck, så kallade året-runt-däck, måsta också få ett slut. Det är förvånansvärt att det får förekomma när en hel däck- och fordonbransch är mot detta. Vi ser på nytt annonser på marknaden där man på olika sätt vilseleder bilägare med att det finns helårs- och åretruntdäck. SFVF vill dementera detta starkt eftersom det leder till olyckor med trista konsekvenser, säger Bo Ericsson.
Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 till +35 grader. Det finns naturligtvis skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. De olika däcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp.
– Dessutom ökar slitaget kraftigt om man kör med vinterdäck på sommarväglag, det vill säga att däcken tar slut fort, något som påverkar bilägarens plånbok direkt, säger Bo Ericsson.
Sommardäck fungerar normalt bra ned till +5 grader – sen försämras väggreppet kraftigt. Därför bör vinterhjul monteras på vid lägre temperaturer även om det inte ligger snö på vägen för att bibehålla väggreppet.
– Frågan är om inte detta skulle behöva prövas i domstol eftersom det inte är fackmässigt att sätta på fel däck för en årstid och/eller om det är falsk marknadsförening att lura bilägare. Hur många måste skadas eller dö innan en lösning är framme? Denna fråga berör många av våra medlemsföretag, säger Bo Ericsson och fortsätter:
– Att vi endast får skifta från vinter- till sommardäck under en tvåveckorsperiod är ogenomtänkt och det kan jag heller inte acceptera. Vi har fler idéer hur vi ska finna en lösning som vi återkommer om, säger Bo Ericsson.
Redan i dag arbetar SFVF med däckfrågor – ett arbete som nu ska intensifieras. Dessutom kommer föreningen att diskutera hur man så snart som möjligt kan hitta ekonomiska förutsättningar för att starta olika mekaniker- och teknikerutbildningar till branschen.
SFVF:s och Verkstadsföretagarnas syfte är att hitta bidrag som idag kommer från staten, näringslivet och LO och som går att omfördela från exempelvis olika typer av yrkestävlingar och arrangemang.
– Genom vårt arbete i Nationella programrådet har vi redan ställt oss bakom Yrkespaketen. Vi har även föreslagit fler yrkesroller som syftar att skapa nya medarbetare ibland annat däckbranschen, något som ni kommer att få läsa om senare i år, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.
SFVF och Verkstadsföretagarna har startat en undersökning för att med ett statistiskt underlag kunna diskutera dessa frågor på kommande möten.
– Vi vet att branschen snabbt vill utveckla nya och moderna modeller av yrkesutbildningar, 100 % verkstad. En stor del av våra 2 300 medlemsverkstäder uttrycker att personalkrisen skapar företagsnedläggningar och bromsar utvecklingen. Därför kommer SFVF och Verkstadsföretagarna att göra allt som står i vår makt för att snabbt starta utbildningar av främst vuxna och arbetslösa med tidigare arbetslivserfarenhet, säger Bo Ericsson.