”Indirekt TPMS fasas ut”
Fördelen med de riktiga däcktryckssensorerna är att de mäter aktivt däcktrycket hela tiden. Om du startar en bil på morgonen och det är ett däck som har dåligt tryck så kan du köra iväg med bilen innan en indirekt däcktryckssensor hinner reagera, och då har du kanske hunnit köra sönder däcket, förklarade Bengt Ottosson, vd för Hama Nord när Motormagasinet träffade honom på Autogloben-mässan nyligen.
– På de indirekta däcktryckssensorer nollställs systemet när du skiftar från exempelvis vinter- till sommardäck. Det betyder att om du börjar sommarsäsongen med sommardäck med för lågt tryck, ja då låter bilen dig köra med detta tryck hela sommaren utan att reagera.
Någon strykande åtgång på TPMS-sensorer räknar inte Bengt ottosson med ännu, utan snarare om 2-3 år i takt med att äldre bilar fasas ut och nya bilar säljs.
FAKTA Indirekt TPMS
Användning av de befintliga sensorerna hos ESP/ABS genom fastställning av däcktrycket via däckvarvtalet och sändning av datan till den centrala styrenheten (ECU = Electronic Control Unit).