Superresultat för Volvo Cars
Volvo Cars rapporterar en kraftig ökning av rörelseresultatet med 27,7 procent till 14,1 miljarder kronor för 2017, jämfört med 11,0 miljarder kronor 2016. Resultatet kommer efter en global rekordförsäljning av 571,577 bilar.
Periodens nettoomsättning ökade med 16,6 procent till 210,9 miljarder kronor, jämfört med 180,9 miljarder kronor 2016. Rörelsemarginalen förbättrades samtidigt från 6,1 procent år 2016 till 6,7 procent år 2017.
Resultatet understryker den omfattande omvandling Volvos verksamhet gått igenom de senaste åren och som positionerat företaget för fortsatt tillväxt. Den globala försäljningen ökade under året med 7,0 procent, stödd av en ökning på 25.8 procent i Kina, Volvo Cars största enskilda marknad.
-Vår verksamhet har förändrats helt sedan 2010 och vi är nu redo för en fas av global, hållbar tillväxt, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef. Vi investerar i alla delar av vår organisation och har lagt fram klara strategier kring elektrifiering, självkörande bilar och uppkoppling.
2017 var ett viktigt år för Volvo Cars, företaget lanserade nya bilmodeller, utvecklade partnerskap på viktiga områden och avslöjade en global elektrifieringsstrategi som överraskade konkurrenterna.
Under året lanserade Volvo Cars sin helt nya XC40 modell samt den nya generationen XC60 och företagets portfölj av nya SUV:ar var därmed komplett. XC40-lanseringen sammanföll också med introduktionen av en ny modell för tillgång till bil, prenumerationstjänsten - "Care by Volvo".
I juli meddelade Volvo Cars att elektrifiering skulle stå i centrum för den framtida verksamheten, och att varje bil som lanseras från och med 2019 kommer att ha en elmotor. I ett ytterligare steg mot en elektrifierad framtid, lanserades Polestar, ett nytt fristående – elektrifierat - bilmärke helt konsoliderat inom Volvo Car Group.
Volvo Cars fördjupade sitt samarbete med Geely Holding genom att bilda ett joint venture för att dela teknik och ge skalfördelar. Volvo Cars förvärvade också en andel på 30 procent i Geelys nya LYNK & CO bilmärke, med vilket Volvo delar plattformed Compact Modular Architecture (CMA).
I slutet av 2017 tecknade Volvo Cars ett ramavtal med Uber, med möjligheten att sälja tiotusentals bilar med självkörande hårdvara, mellan 2019 och 2021.
År 2018 öppnar Volvo Cars sin nya produktionsanläggning i South Carolina, den första i USA, Den kommer den nya S60 samt nästa generations XC90 att byggas. Anläggningen representerar en investering på över 1,1 miljarder dollar och kommer att skapa nästan 4000 nya jobb.