SFVF om datorsäkerheten på verkstäder
Du har en fordonsverkstad idag men snart har du ett IT-teknikföretag. Frågan är bara om du är förberedd på detta? Har du kunskapen och kompetensen? Och det som är minst lika viktigt – har du säkerheten? Det är de som är mest förberedda som har störst möjligheter att klara konkurrensen i den framtid som redan är här.
-Uppkopplade och självkörande fordon kräver några av de mest komplexa mjukvaror som någonsin utvecklats. Det är en stor utmaning för fordonstillverkare att försäkra sig om att koden överensstämmer med bransch- och tillverkningsspecifika standarder och samtidigt utkämpa den kamp det innebär att vara en stor och frestande attackyta för cyberkriminella, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Jag sitter i regeringens expertråd för autonoma fordon och inser att it-säkerheten är ett allt större bryderi för verkstadsbranschen.
Jag läste en ny undersökning som säkerhetsföretaget Irdeto har gjort visar också att det här börjar bli en fråga som köparna tar hänsyn till. Av 8 000 deltagare i studien uppger 53 procent att de förmodligen kommer att utvärdera bilens förmåga att försvara sig mot cyberattacker vid framtida bilköp. Bland dem som har en uppkopplad bil är 59 procent bekymrade över att deras bil kan bli måltavla för cyberangrepp. Det är ett växande problem, helt klart. Nuförtiden kan man ju läsa om hur ungdomar hackar sig i in i Pentagon, varför skulle de inte kunna hacka sig in i en bil säger Bo Ericsson?
Det handlar om att någon annan kan ta kontroll över bilen, det är något man inte får förringa. Det räcker att någon hackar ett fordon så kommer hela systemet att få en törn och det oroar mig om det har skett genom verkstadens oförmåga att ha en bra IT säkerhet säger Bo Ericsson.
IT skyddet mot att utomstående inte bryter sig in i verkstadens system och stjäl personuppgifter också är ett kommande problem, dessutom kan man stjäla bankkonto-information och då är vi även inne på GDPR området. Om så sker är sanktionsavgiften 4% av omsättningen men det kan bli avsevärt värre påföljder än så tror jag.
Ny teknik innebär många fördelar – tack vare datoriseringen får vi fordon som är lättare att ”läsa” vilket gör dem miljövänligare, säkrare och mer lättkörda (till och med självkörda)
En dator kan få virus, hackas, kapas och det kan ett fordon också. Och verkstaden riskerar att bli den svaga länken i kedjan om man vill komma åt fordon, för att sprida virus, ta över funktioner eller helt enkelt kapa en bil, buss eller lastbil för att använda i eventuella terroristattacker.
Så förutom att du behöver ha fungerande IT-system för att kunna utföra ditt arbete så måste du ha säkerhetssystem för att inte någon ska kunna ta sig in utifrån.
Se till att du har:
- Datorer som inte är för gamla
- Program som uppdateras och supporteras av tillverkarna
- Brandväggar och antivirussystem som stänger ute attacker
- System som larmar om något skulle hända
- Separata trådlösa nätverk för dina anställda och dina kunder
- Kontinuerlig kontroll och uppgradering av alla system
-Det här har legat till grund för att SFVF har förhandlat fram hjälp via vår partner IT-team. Olle Larsson, som är ägare och chef, har även ett förflutet som bilmekaniker vilket gör honom extra förstående till just de problem som vi brottas med. Kontakt informations finns på vår hemsida, avslutar Bo Ericsson.