MRF och Bil Swedens valmanifest 2018
9 september är det riksdags-, region- och kommunval. För att effektivt och samordnat driva opinion kring bilen och bilismen samt bilbranschen, inklusive bilindustri, har MRF tillsammans med Bil Sweden tagit fram ett gemensamt ”valmanifest.”
– Bilen och bilismen befinner sig ständigt under press och ifrågasättande, främst från våra politiker men också från andra krafter i samhället, inte sällan myndighetstjänstemän och starka lokala opinionsbildare. Genom att fokusera på ett antal frågor samt agera tillsammans kan vi öka trycket för att påvisa bilen och bilismens fördelar samt för att belysa mobilitetsbehovet i det moderna samhället, säger Charlie Magnusson, ansvarig för press, opinion och samhälle på MRF samtidigt som han konstaterar att många gånger styrs debatten av känslor och inte av fakta eller faktiska omständighet samt konsekvens och långsiktighet.
– Det är väldigt mycket tyckande, vilket är allvarligt, säg oansvarigt, konstaterar Charlie.
Huvudpunkter i MRFs och Bil Swedens gemensamma ”valmanifest” 2018:
- Bonus-malus-systemet behöver förändras (ex på transportbilssidan och ta hänsyn till biobränslen som HVO)
- Infrastrukturfrågor, för självkörande fordon, parkering, 74-ton, elvägar, Östlig förbindelse i Stockholm
- Bilen i staden, staden behöver planeras för bilar även i framtiden
- Säkerhetsfrågor
- Arbetsmarknad, personal till branschen
- Drivmedelssskatter
- Reduktionsplikt för biodrivmedel
- Bort med fulbilarna
MRF och Bil Sweden kommer att intensifiera närvaron i sociala och delningsbara medier fram tills valet. En större gemensam aktivitet genomförs under Almedalsveckan 1-8 juli.
– Naturligtvis kommer vi att delta i det offentliga samtalet med debattinlägg, närvara på seminarier och annat där beslutsfattare möts, säger Charlie Magnusson med tillägget att även lokal närvaro-debatten genom MRF-distrikten kommer att samordnas.
Avslutningsvis säger Charlie att varje medlem kan bidra med sitt för att driva opinion.
– Det enklast sättet är naturligtvis att tala med bekanta, mun-till-mun, och att ta egna kontakter med lokala politiker. En annan väg är, om man är medlem på Facebook, att dela de sponsrade inlägg och facebookgrupper, forum, som vi driver. Det handlar om att skapa tryck, avslutar Charlie Magnusson.
En som delar forumet ”Rättvisa bilskatters” budskap på Facebook är Roland Appelskog, ordförande i Peugeotrådet och grundare av Appelskogs Bil AB i Linköping.
– Jag delar inläggen för att på alla sätt få ut budskapet till så många som möjligt. Jag ser mycket positivt på detta opinionsarbete som MRF gör för att ge branschen rätt förutsättningar, vi måste alla hjälpas åt i denna strävan.
På frågan om det finns något aktuellt område som han vill framhålla speciellt?
– Ja, det finns ett. Den något snedvridna dieseldebatten. Den tar inte hänsyn till de förbättringar som gjorts och fortfarande görs för att minimera de farliga utsläppen. Exemplet jag såg på nätet om vad ett kryssningsfartyg släpper ut i förhållande till vad personbilsdieseln släpper ut är helt sjukt! Eller varför inte ta flygets utsläpp i förhållande till bilen, svarar han.
Som senior är Roland Appelskog mycket aktiv i sociala medier och följer med i ett antal grupper, inte minst inom motorsport.